Favore.plBaza wiedzyInformatyka i telekomunikacjaInternetTworzenie stron

Artykuł: Dlaczego warto zadbać o responsywność w sieci?

Dodaj zlecenie

Dlaczego warto zadbać o responsywność w sieci?

Dlaczego warto zadbać o responsywność w sieci?
Autor: KarolinaRoksela   |   26 mar 2021, 14:46   |   Dział: Artykuły
Kategoria: Tworzenie stron

Z roku na rok rośnie liczba użytkowników, którzy przeglądają strony internetowe nie tylko na swoich komputerach, ale i telefonach, tabletach czy innych urządzeniach mobilnych. Wymaga to od właścicieli witryn prowadzących działalność w sieci zadbania o użyteczność serwisów na przenośnym sprzęcie. Z tego artykułu dowiesz się, czym jest responsywna platforma, jakie są korzyści standardu RWD i dlaczego wprowadzenie takiej normy jest dzisiaj koniecznością?

RWD – strona WWW pasująca do każdego urządzenia

Jeszcze kilka lat temu dostosowywanie serwisów WWW do urządzeń mobilnych było tylko modnym rozwiązaniem. Dziś korzystanie z internetu mobilnego przez 94,1% użytkowników sieci niejako wymusza prawidłowe działanie stron na tabletach i telefonach. Braki w tym zakresie znacznie utrudniają dotarcie z ofertą do klientów i tym samym ograniczają możliwości sprzedażowe firmy. Potwierdzają to również dane dotyczące najpopularniejszych urządzeń wykorzystywanych przez polskich internautów do przeglądania witryn. Są to:

smartfony (52,6% użytkowników);
• laptopy i komputery stacjonarne (46,2%);
• tablety (1,2%)
• inne urządzenia (0,02%);

Statystyki pokazują przewagę telefonów komórkowych nad komputerami PC. Jeśli spojrzymy na globalne dane to ok. 56% aktywności na stronach e-commerce stanowi ruch z urządzeń mobilnych. Dodatkowo według badania Retail Systems Research 32% ankietowanych przyznaje, że dokonuje zakupu produktów za pośrednictwem mobilnych sklepów internetowych. Wszystkie przytoczone liczby potwierdzają konieczność posiadania responsywnej strony internetowej. Czym wyróżnia się więc taka witryna?


Zbudujemy Ci stronę, która sprzedaje. Sprawdź jak>>


Responsive Web Design (RWD) – termin ten oznacza tworzenie stron internetowych dopasowanych do urządzeń mobilnych. Bez względu na to, czy platforma WWW zostanie wyświetlona na laptopie, komputerze stacjonarnym czy smartfonie lub tablecie to jej układ jest na tyle elastyczny, że dopasowuje się do każdego sprzętu. Treść i layout serwisu zmienia się w zależności od wykorzystanego narzędzia.

Co responsywna strona oznacza dla internautów? Przede wszystkim to koniec z takimi problemami jak: niedopasowana czcionka, nieczytelna architektura witryny, przycięta treść czy trudna nawigacja. Kłopoty z dotarciem do treści budzą bowiem niezadowolenie wśród użytkowników. Aż 90% przypadków zbyt wolnego ładowania kończy się opuszczeniem witryny. Podobnie dzieje się, gdy serwis nie jest przystosowany do wszystkich urządzeń. Dzięki standardowi RWD można czytelnie i szybko wyświetlać zawartość platformy na sprzęcie o różnej rozdzielczości.

Aplikacje mobilne a RWD

Większość ruchu, który osiągają obecnie strony internetowe, pochodzi ze smartfonów czy tabletów. Największe firmy często więcej uwagi poświęcają zatem swoim mobilnym produktom niż wersjom desktopowym. Słuszność takiego działania potwierdzają na przykład statystyki z lutego 2021 roku. Według danych 58,27% odsłon witryn WWW powstało na telefonach komórkowych (na komputerach PC zaś tylko 33,76% wyświetleń). Efekt dopasowania do nowoczesnych urządzeń przenośnych możemy uzyskać na dwa sposoby: poprzez responsywną stronę internetową oraz witrynę mobilną.

Czym obie wersje różnią się od siebie? RWD, tak jak zostało już wcześniej wspomniane, funkcjonuje jako jedna wersja serwisu, która wyświetla się w różny sposób na ekranach wykorzystywanych przez użytkowników. Posiada pojedynczy adres URL i identyczne treści, które widnieją również na platformie desktopowej. Strona mobilna zaś jest tworzona wyłącznie na tego typu urządzenia. Wymaga to od organizacji stworzenia dwóch różnych witryn na osobnej subdomenie i w innym systemie zarządzania treścią.

Zarówno wersja mobilna strony, jak i RWD mają swoje zalety oraz wady. Aplikacja przede wszystkim tworzy duże możliwości rozbudowy, działa również offline, gwarantuje dużo lepszy User Experience (bardziej jakościowe doświadczenia użytkownika), jest dużo łatwiejsza w obsłudze i jeśli powstała opcja płatna, to ma wyższy potencjał zarobkowy. Co przemawia przeciwko takiej platformie? W głównej mierze duże koszty jej stworzenia i wdrożenia oraz konieczność zainstalowania przez internautę. Wśród wad responsywnych stron wymienia się za to: działanie wyłącznie w trybie online, mniejszą szybkość ładowania, brak dostępu do danych i zawartości smartfona. Kluczowy jest jednak fakt, że poprzez RWD dużo łatwiej dotrzeć do nowych klientów.

Przyczyny, dla których responsywna strona internetowa jest konieczna

W poniższym zestawieniu przedstawiamy trzy najważniejsze korzyści, jakie niesie za sobą wprowadzenie standardu RWD na internetową witrynę firmy:

1. Responsywność = większa konwersja

Nawet perfekcyjnie zaprojektowana strona internetowa bez standardu RWD nie zadziała dobrze na urządzeniu mobilnym. Brak wersji przystosowanej do telefonów i tabletów oraz związane z tym wolniejsze ładowanie witryny znacząco wpływa na spadek konwersji (oczekiwanego przez właściciela serwisu WWW zachowania użytkownika). Jak ważny jest to czynnik? Otóż już jedna sekunda opóźnienia powoduje wzrost niezadowolenia internautów o 16%. Dodatkowo aż 61% odbiorców mobilnych twierdzi, że natychmiast opuszcza portal, gdy nie znajduje szukanych informacji lub jeśli platforma nie wyświetla pożądanych danych.

2. Mobilni użytkownicy = więcej klientów i ruchu na stronie

Responsywność i mobilność serwisów to ważne punkty w każdej strategii marketingowej. Potwierdzają, to wszystkie wspomniane już w tym artykule dane oraz fakt, iż obecnie 30,08 milionów polskich internautów korzysta z mobilnej sieci przez 2 godziny i 57 minut dziennie. Przez ten czas mogą dotrzeć do oferty Twojej firmy, będąc w drodze do pracy czy szkoły i korzystając ze swojego smartfona. Im wyższy komfort użytkowania, tym lepsze User Experience i tym samym więcej zadowolonych klientów.


Zbudujemy Ci stronę, która sprzedaje. Sprawdź jak>>


3. Mobile Index First = wyższa pozycja w Google

Nie ma obecnie dobrej strategii SEO oraz prawidłowej optymalizacji pod kątem wyszukiwarek bez responsywnego projektowania stron internetowych. Google od lipca 2019 roku wymaga stosowania standardu RWD przez wszelkie serwisy WWW. Dokonuje tego poprzez wprowadzenie algorytmu Mobile Index First. Jeżeli nie zdecydujemy się na zastosowanie tego wymogu, to obniży się pozycja strony firmowej w wyszukiwarce. Brak indeksowania pod kątem smartfonów i tabletów może doprowadzić również do niewyświetlania się serwisu w wynikach Google.

Jeśli chcemy, aby nasza strona internetowa wspierała działanie biznesu, to musimy dopasować ją do wszystkich rodzajów ekranów. Bez względu to, czy zdecydujesz się na mobilną wersję swojej witryny, czy wybierzesz standard RWD, to pamiętaj, że jest to kluczowe narzędzie do pozyskiwania i utrzymywania klientów. Jeśli nadal masz wątpliwości, to weź pod uwagę, że aż 21% respondentów nigdy nie wraca do strony, będącej źródłem ich zawodu. Sprawdź, czego jeszcze nie lubi użytkownik na wirtualnych platformach firmowych.

Źródła: Digital 2021: Poland, Raport interaktywnie.com, SYMETRIA UX Sp. z o.o., Gemius, WP Engine, Webfx

KOMENTARZE
  • brak komentarzy