Favore.plBaza wiedzyMotoryzacja i transportUsługi warsztatowe, naprawyWymiana olejów, płynów i filtrów

Artykuł: Filtr DPF - funkcja i zasada działania

Dodaj zlecenie

Filtr DPF - funkcja i zasada działania

Filtr DPF - funkcja i zasada działania
Autor:   |   16 mar 2015, 11:12   |   Dział: Artykuły
Tagi: dpf

Filtr cząstek stałych, zwany potocznie filtrem DPF lub FAP, miał być rozwiązaniem problemów związanych z czystością spalin w silnikach wysokoprężnych. Niestety, ze względu na niedopracowaną konstrukcję, to stosunkowo proste urządzenie stało się największym koszmarem kierowców, który skutecznie czyści ich portfele.

Filtr cząstek stałych, zwany potocznie filtrem DPF lub FAP, miał być rozwiązaniem problemów związanych z czystością spalin w silnikach wysokoprężnych. Niestety, ze względu na niedopracowaną konstrukcję, to stosunkowo proste urządzenie stało się największym koszmarem kierowców, który skutecznie czyści ich portfele.

JAK DZIAŁA FILTR DPF?
Filtr cząstek stałych składa się z obudowy (puszki) wykonanej ze stali nierdzewnej i specjalnego wkładu. Jego zadaniem jest wyłapywanie cząsteczek sadzy, która powstaje w wyniku spalania oleju napędowego. Aby zatrzymana sadza mogła zostać wypalona do postaci dwutlenku węgla, niezbędna jest temperatura min. 600° C, a taka nie występuje za kolektorem wydechowym. Filtry DPF zostały zatem zaprojektowane w taki sposób, żeby po zmniejszeniu drożności urządzenie mogło oczyścić się samodzielnie. Proste, prawda? Otóż wcale nie.

CO MOŻE SIĘ ZEPSUĆ?
Aby procedura wypalania sadzy mogła zostać zakończona, konieczna jest stała jazda na jednym przełożeniu, z określoną prędkością obrotową silnika. W tym czasie jednostka sterująca wtryskiem zarządza podanie dodatkowych dawek paliwa, co umożliwia wypalenie sadzy. Mimo iż pozornie jest to dobre rozwiązanie, w warunkach jazdy miejskiej utrzymanie stałej prędkości obrotowej silnika jest niemożliwe. W rezultacie filtr ulega zapchaniu, skutecznie unieruchamiając samochód.
Właśnie z tego powodu usuwanie filtrów DPF stało się nagminną praktyką kierowców, których po prostu nie stać na kosztowny serwis (koszt wymiany filtra cząstek stałych waha się w przedziale od 3 do 10 tys. zł), który należy przeprowadzać co kilkanaście tys. km.

Więcej informacji znajdziesz na http://bmgtuning.plusuwanie filtrów DPF Wrocław - BMG Tuning

KOMENTARZE
  • brak komentarzy