Favore.plBaza wiedzyDla firmy i biuraDoradztwo, audyt

Artykuł: Jak napisać biznesplan?

KATEGORIE
PROMOWANE USŁUGI
NAJNOWSZE ZLECENIA



Dodaj zlecenie

Jak napisać biznesplan?

Jak napisać biznesplan?
Autor: homie   |   28 wrz 2015, 14:40   |   Dział: Artykuły
Kategoria: Doradztwo, audyt

Przed założeniem firmy należy dokładnie wszystko zaplanować. Niezbędnym narzędziem wspomagającym ten proces jest biznesplan.

Streszczenie

Biznesplan rozpoczyna się streszczeniem, jednakowoż streszczenie powinno się napisać po określeniu i opisaniu pozostałych części biznesplanu, gdyż zawiera ono najistotniejsze informacje z każdej z nich.

Charakterystyka przedsiębiorstwa

Kolejnym elementem jest charakterystyka przedsiębiorstwa, jest ona raczej krótka, zawiera informacje o nazwie firmy, formie prawnej przedsiębiorstwa, przedmiocie działalności, danych teleadresowych oraz życiorysach właścicieli. Określa również misję i wizję przedsiębiorstwa, wyszczególnia otrzymane nagrody i certyfikaty oraz zawiera informacje na temat posiadanych zasobów.

Charakterystyka produktu

Następnie, biznesplan charakteryzuje produkt. Charakterystyka produktu opiera się na analizie działalności przedsiębiorstwa. Zawiera cechy produktu, wyróżniające go na tle konkurencji. Wśród tych cech można wyróżnić: cenę (strategię cenową, koszt jednostkowy produktu, ceny u konkurencji, rabaty, udział w rynku – obecny i prognozowany) i dystrybucję (strategia dystrybucji i sprzedaży, kanały dystrybucji, partnerzy handlowi, formy płatności, usługi posprzedażowe i serwis. W charakterystyce produktu niezbędne są również informacje dotyczące: przewagi konkurencyjnej, wartości klienta, technologi wytwarzania produktu, praw autorskich i patentów, planów unowocześnienia produktu, przepisów prawnych, faz cyklu życia produktu.

Kadra pracownicza i zarządzająca

Kolejną istotną składową biznesplanu są informacje na temat kadry pracowniczej i zarządzającej, w szczególności: kwalifikacje osoby prowadzącej działalność, osób na stanowiskach kierowniczych oraz kadry pracowniczej, struktura organizacyjna i system komunikacji, podział obowiązków, polityka płacowa, zatrudnienia i szkoleń, system kontroli, monitoring podejmowanych działań, usługi doradcze – jeśli firma zamierza korzystać.

Rynek i konkurencja

Następny fragment biznesplanu dotyczy rynku i konkurencji, czyli opisywane jest w nim otoczenie przedsiębiorstwa. Trzeba zanalizować rynek na tyle dokładnie, na ile jest to możliwe. Skuteczna w tym przypadku jest analiza SWOT, określająca mocne i słabe strony przedsiębiorstwa oraz szanse i zagrożenia.

Marketing i reklama

Po analizie SWOT, warto opisać marketing i reklamę. W tym punkcie należy określić strategię marketingową oraz sposoby reklamy i promocji produktu. Warto również sprecyzować grupę docelową, czyli głównych odbiorców usług i towarów przedsiębiorstwa. Ta charakterystyka powinna być na tyle szczegółowa, aby można było dokładnie ustalić kanały dotarcia do odbiorców. Niezbędne jest zawarcie w niej: formy reklamy i promocji, sposobów dotarcia do klienta, budżetu na reklamę, planowanych kampanii reklamowych, PR.

Plany i harmonogram realizacji

W biznesplanie bardzo ważne jest określenie celów i metod ich realizacji minimum na 5 lat z góry. Istotne jest, aby wskazać: cele i termin ich realizacji, sposób ich osiągania, czynniki wpływające na realizację planów.

Analiza finansowa

Ostatnim i najważniejszym elementem biznesplanu jest analiza finansowa. Zawiera ona 3 podstawowe elementy, wspólne dla każdego przedsiębiorstwa: bilans, rachunek zysków i strat, rachunek przepływów środków pieniężnych. Warto również określić: źródła finansowania działalności, analizę progu rentowności, stopę zwrotu zainwestowanego kapitału, informacje o zapotrzebowaniu na kapitał, prognozy i założenia dotyczące prognoz.
Pisząc biznesplan, należy posługiwać się wiarygodnymi i rzetelnymi informacjami. Jest to niezbędne, aby określić czy firma przyniesie korzyści i czy ma szansę utrzymać się na rynku.

KOMENTARZE
  • brak komentarzy