Favore.plBaza wiedzyEdukacja, naukaNauka języków

Artykuł: Tradycyjne metody nauczania języków obcych

Dodaj zlecenie

Tradycyjne metody nauczania języków obcych

Tradycyjne metody nauczania języków obcych
Autor: karinam6   |   13 lis 2014, 15:15   |   Dział: Artykuły
Kategoria: Nauka języków

Na przestrzeni wieków, w odpowiedzi na potrzeby osób uczących się języków, pojawiło się wiele różnych metod nauczania. Są to tradycyjne tzw. konwencjonalne metody nauczania języków obcych. Ich elementy są obecne w nowoczesnych metodach edukacji językowej.

Poniżej zostanie pokrótce przedstawiona:
-metoda bezpośrednia,
-metoda gramatyczno-tłumaczeniowa,
-metoda audiolingwalna,
-metoda kognitywna.
 
Metoda bezpośrednia jest najwcześniejszym sposobem na nauczenie się języka obcego. Nie jest ona sformalizowana i nie posiada teoretycznych założeń. Jest ona oparta na naturalnym kontakcie nauczyciela z uczniem. Metoda bezpośrednia dąży do opanowania umiejętności komunikowania się, czyli mówienia. Ta metoda nie dopuszczała systematycznego uczenia się słownictwa czy gramatyki. Chodziło w niej głównie o to aby uczeń obcował z językiem w sposób naturalny, a więc błędy gramatyczne w ogóle nie były poprawiane. Uczeń musiał porozumiewać się z nauczycielem, który z reguły był native speakerem, w języku obcym i z praktyki nauczyć się gramatyki i słownictwa.
 
Metoda gramatyczno-tłumaczeniowa, w przeciwieństwie do metody bezpośredniej, stawiała nacisk na opanowanie gramatyki i słownictwa. Uczący się miał opanować umiejętności samodzielnego czytania tekstów w języku obcym oraz ich rozumienia. Nauczana była poprzez tłumaczenie tekstów na język ojczysty oraz analizowanie struktur gramatycznych, które w nich występowały.
 
Metoda audiolingwalna, czasami nazywana bywa metodą wojskową, ze względu na to, że powstała podczas II wojny światowej na potrzeby żołnierzy. Głównym jej celem jest wykształcenie językowych nawyków w sposób mechaniczny, poprzez wielokrotne powtarzanie, utrwalanie i zapamiętywanie materiału. W tej metodzie bardzo ważne jest aby poprawiać błędy językowe, w celu zwalczenia ich w zarodku, zanim staną się nawykiem. Metoda ta kładzie nacisk głównie na sprawność słuchania, która uruchamia sprawność mówienia, czytania i pisania.
 
Metoda kognitywna, w przeciwieństwie do metody audiolingwalnej, zakładała, że osoby uczące się języka obcego powinny rozumieć go i samodzielnie tworzyć nowe zdania. W tym celu uczeń musi znaleźć się w naturalnej sytuacji i przyswajać język metodą prób i błędów.

KOMENTARZE
  • brak komentarzy