Favore.plBaza wiedzyPozostałeEkologia

Artykuł: Ustawa śmieciowa - ile zapłacisz za śmieci w 2013r.

KATEGORIE
PROMOWANE USŁUGI
NAJNOWSZE ZLECENIA



Dodaj zlecenie

Ustawa śmieciowa - ile zapłacisz za śmieci w 2013r.

Ustawa śmieciowa  - ile zapłacisz za śmieci w 2013r.
Autor: aniruel   |   21 maj 2013, 15:56   |   Dział: Artykuły
Kategoria: Ekologia

Większość Polaków została już uraczona ankietą od swojej gminy, spółdzielni czy wspólnoty, która zainteresowała się, jaką powierzchnię ma mieszkanie lub dom i ile osób w nim zamieszkuje. Jest to podstawą do wyliczenia podatku od śmieci, który zacznie nas obowiązywać od 1 lipca zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, powszechnie nazywanej ustawą śmieciową.

Skąd wzięła się ustawa?

Około jednej czwartej z 10 milionów gospodarstw domowych oficjalnie nie produkuje śmieci – nie zawarło żadnej umowy na wywóz odpadów i nie wyrzuca nigdzie śmieci. Właśnie z tych gospodarstw biorą się przepełnione kosze na przystankach, śmieci w lasach. Kto z nas nie ma sąsiada, który pali śmieci w piecu? Razem w ten magiczny sposób w całym kraju znika około 2mln ton śmieci rocznie.

Ustawa śmieciowa ma stanowić złoty środek, który uszczelnieni system gospodarowania odpadami. Założenie jest takie, iż jeśli każdy chcąc nie chcąc będzie musiał zapłacić gminny podatek od śmieci, nie zaoszczędzi co miesiąc tych kilkudziesięciu złotych na wywożeniu ich do przydrożnych rowów. Zmniejszą się opłaty, jakie samorządy muszą ponosić za wywóz śmieci z ulicznych śmietników, a lasy będą mniej zanieczyszczone. Dla osób, które do tej pory opłacały wywóz swoich śmieci, zmiana w cenie nie będzie ani szczególnie dotkliwa, ani wyjątkowo korzystna. Najbardziej po kieszeniach nowy podatek uderzy tych, którzy nie płacili wcale.
Niby sensownie – ale pojawia się obawa, że skoro firma zajmująca się wywozem odpadów na terenie całej gminy, ma zostać wyłoniona w przetargu, w którym jedynym kryterium będzie cena, podawane będą ceny zaniżone. W efekcie śmieci i tak będą trafiać na dzikie wysypiska, tylko nie będą ich tam wywozić mieszkańcy, a firmy.

Innym celem ustawy jest skuteczne zwiększenie liczby odpadów przekazywanych do recyklingu. W obecnej chwili ten odsetek wynosi 18% - reszta trafia na wysypiska, jest przez Polaków spalana lub kompostowana, tymczasem Unia Europejska w dyrektywie 2008/98 wymaga od nas, aby na wysypiskach lądowało tylko 50% śmieci. Niewywiązanie się z tego zobowiązania oznacza wysokie kary. Do tego należało by jednak popracować również nad systemem kontroli śmieciarek – to, że śmieci zostaną sprawnie zabrane od mieszkańców, to dopiero połowa drogi. Właściciele śmieciarek muszą zapłacić za każdą tonę śmieci zostawianą na wysypisku. Dlatego część śmieci tak czy tak jest porzucana po drodze.

Ile i za co zapłacimy?

Podatek śmieciowy ma pokryć koszty funkcjonowania nowego systemu. W tej kwocie zawarte będzie odbieranie, transport, zbieranie i unieszkodliwianie odpadów komunalnych, tworzenie i utrzymanie punktów selektywnego zbierania odpadów i obsługa administracyjna całego systemu. Z realizacji powierzonych zadań gmina i wybrani przez nią przedsiębiorcy będą składać sprawozdania, które mają zapewnić odpowiednią kontrolę. Nieterminowe i nierzetelne sprawozdania grożą karami pieniężnymi.

Gmina może wybrać pomiędzy kilkoma metodami obliczania opłat. Może zdecydować się na ustalenie jednej stawki identycznej dla wszystkich, niezależnie od wielkości gospodarstwa domowego – tutaj jednak mogą pojawić się głosy oburzenia mieszkańców, uznających tę metodę za niesprawiedliwą. Można również mnożyć ustaloną stawkę przez powierzchnię lokalu mieszkalnego, ilość jego mieszkańców lub ilość zużytej przez nich wody. To rady gmin mają doprecyzować, czy chodzi o całkowitą czy użytkową powierzchnię lokalu, o osoby zameldowane czy rzeczywiście przebywające w nieruchomości.

Dla tych osób, które segregują śmieci, są przewidziane niższe stawki. Tutaj również ostatnie słowo należy do gmin, które ustalą, jak należy segregować i ile niższe stawki będą mogli liczyć mieszkańcy. W gminach, gdzie nowy system już działa, za śmieci posegregowane płaci się nawet połowę mniej. Firmy zajmujące się wywozem odpowiednio raportują, kto nie przestrzega zobowiązania do segregowania – takim osobom gmina naliczy opłatę w normalnej wysokości. Nie wszystko będzie można wrzucić do pojemnika na odpady komunalne. Przedmioty takie jak stare meble, urządzenia elektroniczne, puszki po aerozolach, odpady z remontów – będzie trzeba zawieźć do wyznaczonego punktu odbioru. Nie jest za to przewidziana dodatkowa opłata – takie śmieci są odbierane w ramach podatku śmieciowego.
Prognozuje się, że w tych gminach, które wybiorą system „na głowę”, jeśli mieszkańcy dodatkowo będą segregować śmieci, wywóz śmieci będzie ich kosztował mniej niż do tej pory. Nieco trudniej może być mieszkańcom tych miejscowości, w których wysokość podatku zostanie uzależniona od rozmiarów lokalu. Jeżeli bezdzietne małżeństwo mieszka w średniej wielkości mieszkaniu, zapłaci tyle samo, co mieszkająca po sąsiedzku na takim samym metrażu rodzina z kilkorgiem dzieci. Jeszcze więcej zapłaci osoba, która mieszka sama w dużym domu.

Co się zmieni?

Do tej pory właściciel nieruchomości miał możliwość dokonania wyboru, którego przedsiębiorcę chce zaangażować do odbioru swoich śmieci. Wszystkie umowy zawarte z firmami odbierającymi śmieci powinny być wypowiedziane w taki sposób, żeby od 1 lipca 2013r. przestały obowiązywać. Od teraz odpowiedzialność za odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów będzie należała do gminy. Kto spóźni się z wypowiedzeniem, będzie musiał za swoje śmieci zapłacić dwa razy – firmie, z którą ma umowę, i gminie w ramach podatku (uwaga: nawet, jeśli gmina zaangażuje tę samą firmę!). Mieszkańcy nie będą mieli wobec tego żadnego wpływu na to, kto będzie ich śmieci wywoził. Częstotliwość wywozu, wielkość pojemników na śmieci i wysokość opłat będzie narzucana przez gminę. W drodze publicznego przetargu gminy mają wybrać wykonawcę, z którym podpiszą umowę na odbiór wszystkich odpadów komunalnych na danym terenie. Dla firm zajmujących się wywozem śmieci wcale nie jest to dobra wiadomość – tych najmniejszych, obsługujących pojedyncze osiedla, nie stać nawet na aktywną walkę w przetargach rozpisywanych dla dzielnic czy miast. Prawdopodobnie około połowa z nich śmieciowej awantury nie przetrwa.

Właściciele nieruchomości są zobowiązani do przedstawienia deklaracji o wysokości opłaty za swoje śmieci. Ustawa nie przewiduje jej wzoru – jest ona zależna od wskazanej metody ustalania opłat. Termin złożenia pierwszej deklaracji jest podany w odpowiedniej uchwale rady gminy. Następnie nowe deklaracje trzeba będzie składać w terminie 14 dni od wystąpienia istotnej zmiany, jak np. zamieszkanie w nowej nieruchomości, rozbudowy domu lub powiększenia liczby jego mieszkańców. Jeżeli zawarte w deklaracji dane będą budzić wątpliwości albo ktoś deklaracji nie złoży w ogóle, gmina na podstawie własnych szacunków określi wysokość opłaty w formie decyzji. Takie szacunki mogą być oparte m. in. na średniej ilości odpadów produkowanych w podobnych nieruchomościach. Odpowiedni funkcjonariusze mogą również zostać upoważnieni do wejścia na teren nieruchomości i skontrolowania, czy przepisy są przestrzegane.

http://www.psmlw.pl/doc/smieci2013a.pdfTekst jednolity ustawy śmieciowej z uwzględnieniem zmian

KOMENTARZE
  • elzbieta   27 maj 2013, 10:07
    Maslo maslane
  • miesz. GORZOWA WLKP   27 maj 2013, 10:24
    cel jest słuszny ale istnieje obawa jak będą zorganizowane segregacje np, w wierzowcach
  • miesz. GORZOWA WLKP   27 maj 2013, 10:24
    cel jest słuszny ale istnieje obawa jak będą zorganizowane segregacje np, w wierzowcach
  • Krzyż   27 maj 2013, 22:34
    jakim prawem decydują ile ja śmieci jestem wstanie mieć miesięcznie że naliczyli mi minimum to 60l na osobę jak do tej pory miałem 240l na trzy miesiące i jest nas czterech w domu jedno rodzinnym
  • Krzyż   27 maj 2013, 22:37
    to jest kradzież zgodna z prawem okradać biednych to nasz rząd potrafi najlepiej pchać w swoje portfele nasza kase
  • bunt   28 maj 2013, 9:48
    w Poznaniu wzrost moich opłat o 100%, związany z utrzymaniem reźimowych urzędasów, a jak zmam życie na tym się nie skończy.
    N a pohybel temu państwu co się rozpanoszyło na mojej ziemii ojczystej.
  • Olka   28 maj 2013, 18:39
    Bardzo dobrze, segregować śmieci i nie wyrzucać po rowach. Skończyć z prymitywnym cwaniactwem czyli podrzucaniem śmieci po parkach, parkingach i lasach. Nieroby będą segregować śmieci bo mniej zapłacą, a płacić mamy wszyscy.
  • radek   29 maj 2013, 8:22
    zarabiaja na radarach to taki gospadaz jest w miejscowosci biały bor a tu 2km drogi i 2 radary a teraz za smieci beda cagli jak nie ma pieniedzy to ustawic wiecej radarow panie gospodazu gminy mysle ze mieszkancy powinni odpłacic to w wyborach tak rzadzic kazdy potrafi trzeba byc prostakiem co nastawiał tyle radarow i zatrudnił dwuch ludzi zeby karali mieszkancow to jest gospodaz na skale unni europejskiej
  • teodor   29 maj 2013, 8:26
    masz racje to jest prostactwo jaki gospodaz taka gmina chyba ukonczył zarzadzanie ten wójcina
  • MAREK   29 maj 2013, 11:36
    W GMINIE NIEMODLIN NIEKTORZY MAJA BYC ZWOLNIENI Z OPLAT ZA SMIECI.CIEKAWI MNIE JAK ONI ZOSTANA ZMUSZENI DO SEGREGACJI SMIECI.
  • grdr   29 maj 2013, 18:42
    Ile jeszcze powstonie różnych spółeczek za moje pieniądze,w których zatrudnionych będzie banda urzędasów z klucza?
  • gmina czernichow   29 maj 2013, 20:08
    a co z domkami letniskowymi, zima nie produkuja smieci,bo nikogo tam nie ma, a placic musza caly rok.
  • tytanic   29 maj 2013, 22:33
    powinnam mieć prawo wyboru firmy ,która będzie świadczyć jak najlepsze usługi i oferować różne ceny np.odśnieżanie posesji zimą ,koszenie trawy latem (dodatkowe usługi) i.t.p.
  • poznanianka   30 maj 2013, 15:27
    Mieszkam w Poznaniu - to co ja powinnam teraz zrobic, żeby nie płacic za dużo za śmieci? Zaznaczam że śmieci sortuję już od bardzo dawna.
  • mieszkaniec Ustronia Morskiego   31 maj 2013, 9:31
    W Ustroniu Morskim regulamin w sprawie nowej ustawy tzw.ustawy śmieciowej już drugi raz zmienili aby Urząd Gminy więcej zarobił. Prawdopodobnie będzie tak za każdym razem kiedy zaistnieje potrzeba znalezienia nowych funduszy. Tak w ogóle bardzo dziwna ustawa, gdzie sposób i stawki odbioru odpadów ustalają samorządy jeszcze przed wyborem firmy odbierającej te odpady. Przypuszczam, że po pewnym czasie w większości przypadków będą znaczne podwyżki. Za błędy ustawodawców zapłaci pojedynczy obywatel lub przeciętna rodzina.
  • lemon60   31 maj 2013, 10:37
    Mieszkam W Poznaniu Górczyn
    chce wymówić umowę ,wywozu śmieci ,przez VIKOM
    ale okazuje się ,że przy płaceniu kolejnego rachunku za m-c .
    Firma dodaje druczki ,do podpisu że niby ,wiadomo dociągnąć do końca roku chce ,
    a rozwiązać umowę nie chce ,z tego co słyszałem VIKOM nie brał udziału w przetargu !
    a wiadomo deklaracje dla gminy czeka .o te tak zwane idzie nowe....
    na moją logikę VIKOM chce jak najdłużej istnieć na rynku -nie wiem czy to prawnie jest ,tak ok do końca ,czy nie jest naciągana umowa ,gdy powinna być rozwiązana ,jakoby z automatu. Pewnie ten druczek daje ,furtkę dla tej firmy .
    Widać gołym okiem namowa do ,korzystania I PŁACENIA Podwójnie za śmieci
    Nie podpiszę umowy Deklaracji z Miastem Gminą ,jak VICOM nie chce ,rozwiązać umowy ,nie chce płacić 2 x za kubełek
    chyba że ,cel jest iż posiadając 2 rodzaje kubełków przy podwójnej wielkości zapełniania ich i podwójną opłata .połowę tej opłaty mam dać ,że tak powiem za free
    Lub Bardziej Być ekologicznym ,i żeby się nie zmarnowała opłata , 1/2 zbierać z terenu ,mego odpady ,mam by nie było ,pustych przebiegów,a przy okazji miedz udział co miesięczny ,własny w oczyszczaniu Terenu ,miasta ,Cel sam w sobie .pewnie nawet
    Wzniosły
    Minus -akcji tej to ,kasa za opłatę czyli dwie opłaty za to samo
    Może ktoś z Ustawodawców ,się nad tym ,pochyli ,zastanowi
    a może ,co bym poprosił ,zrewiduje te działania firm -firmy VICOM , czy wola jest w dobrym kierunku ,moim zdaniem ,nie ,a to się zemści bo ,bo ludzie dziś ,na każdą złotówkę ,mają patrzenie.
    Mądry przed a nie po ,Nie jestem zwolniony ,z nie myślenia
  • tom   3 cze 2013, 18:14
    Moja rodzina segreguje śmieci o dość dawna .Ale zaczęło się aby segregować muszę kopic sobie kubły po 120 zł za sztukę razem 5 czyli 600 zł do tego miejsce przed domem deklaracje które śmieci i do czego i ile razy będą wywożone śmieci ponad gabarytowe i nieujęte w koszach muszę wywieś do niech do punktu {czas pieniądze } cena od osoby Wrocław segregacja 22 bez 33 razy 6 osób segregacja 132 zł bez 198 zł 60 zł różnicy postanowiliśmy ze czas skończyć z segregacja makulatura na skup butelki na skup metale i puszki na skup i wychodzi na to samo a pozostałe śmieci do jednego kosza i niech sie martwią.GM Długołęka segregacja 11,5 od osoby 200 metrów od mojego domu
  • Alek   3 cze 2013, 20:28
    Ta ustawa to jeden wielki przekręt .Chodzi tylko o kasę i o nic więcej.Jeśli ktoś myśli inaczej to jest kretynem.Jest to następny podatek pod płaszczykiem troski o nas i ekologię.Jak słyszę ekologia to chce mi się żyg..... .No cóż mamy takie prawo jakich mamy rządzących posłów i senatorów.Mój pomysł na to jest taki całkowicie inne spojrzenie :niech nam płacą za te śmieci przecież to surowce wtórne .Chiny kupują to na całym świecie i zobaczcie jacy są bogaci.NIc tylko uczyć się od innych a na księżyc.
  • Jurek były Gorzowianin   3 cze 2013, 21:22
    Alek dzisiaj, 20:28
    Ta ustawa to jeden wielki przekręt .Chodzi tylko o kasę i o nic więcej.Jeśli ktoś myśli inaczej to jest kretynem. ---ZGADZAM się w pełni
  • witek   4 cze 2013, 21:25
    od początku segreguję śmieci i wiedziałem że ta ustawa odbije się krzywdą na konsumentach,ale nie myślałem że aż tak.płaciłem 450 a teraz wychodzi mi ok.810zł na rok.jak pomyślę o tej durnej reklamie że już nie muszę się martwić o swoje śmieci trafia mnie szlag.do cholery z takim uszczęśliwianiem.tylko pracy nie mogę znależć od2 lat,ale to nikogo nie obchodzi.na kurs zawodowy muszę czekać półroku aż skończę pięćdziesiątkę a do tej pory co?
  • roko   5 cze 2013, 22:48
    Oj przybędzie śmieci w lasach i parkach. To debile śmieciowi, złodzieje wyłudzają pieniądze od i tak już zmaltretowanego narodu wszelkimi podatkami i złodziejskimi ustawami. Ciekawe, czy ci, co będą pilnować śmietników będą też pracować na nocną zmianę? obawiam się, że nie przeżyją.
  • zośka   5 cze 2013, 23:03
    mieszkam w Sulejówku pod warszawą jeszcze tak durnej ustawy o śmieciach nie czytałam zgadzam się z wypowiedziami że gminy na tym zarobią ,bo tak jak w mojej gminie będzie punkt odbioru selektywnych odpadów do którego we własnym zakresie po segregowane śniecie własnym transportem dostarczę to jest [rowerem,pieszo,czy wózkiem zawiozę], a opłatę miesięczną i tak muszę zapłacić, bo te punkty w gminach na odbiór odpadów i ich utrzymanie są w liczone w cenę opłaty miesięcznej ludzie poczytajcie na stronach swoich gmin WWW. podać nazwę swojej gminy odszukać Przetargi i czytać cały opis przetargu ,to nie jest dbanie o porządek tylko haracz dla gmin bo nie dostają refundacji z unnii wykopać tych posłów którzy głosowali za tą ustawą bo śmiecie i tak segregowałam bez nakazu.
  • SMIECIARZ   6 cze 2013, 0:47
    nie tak dalejo do nowych wyborów--chca zlodzieje sie nachlapac do tego czasu a glosowalem 2 razy na PO ---DURNIEM BYLEM"| 1 PO---SRANCY !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • konrad   6 cze 2013, 16:08
    banda złodziei a tusk nadal uważa że spadek popularności po to wina ministrów.
  • ula   10 cze 2013, 14:18
    segregacja jest tańsza?,a kto policzył za wodę ,prąd i gaz do mycia i suszenia tych śmieci?
  • wrocławianie   11 cze 2013, 10:37
    macie rację
  • Zgorszona   16 cze 2013, 20:48
    Otworzyc punkty skupu makulatury, szkla i plastiku, nie potrzeba na to ustawy, to ludzie na tym zarobią,zeby mieli niektorz y z czego zyc, Pamietam czasy jak dzieciaki sprzedawaly butelki i zlom , to mieli na kino i cukierki. Smieci ,sa to surowce wtorne, czyli ktoś się oblowi i to jest zloty interes.
  • bezrobotny   16 cze 2013, 20:52
    Dlaczego mamy placic od osoby, a nie od mieszkania, a jak ktoś ma w rodzinie 5 osob i jest bezrobotny i nie ma na chleb to z czego zapłaci?
  • emeryt stary   16 cze 2013, 20:57
    Proszę bardzo.juz ktoś zarobi produkując pojemniki, a przecież wykonane będą z plastiku i kolo się zamyka. A mnie nie stać na taki wydatek. Nie będę myc sloikow czy butelek, bo woda i detergent tez kosztuje, zlitujcie się o co tu chodzi?
  • mysia   16 cze 2013, 22:33
    ciekawe czy politycy będą za śmieci tak słono płacić jak szary człowiek?!
  • bezrobotna   17 cze 2013, 15:43
    Do tej pory za śmieci niesegregowane płacimy mniej a segregując śmieci zapłacimy więcej;
  • zbyniu965   18 cze 2013, 18:35
    Do tej pory płaciłem za wywóz odpadów 8 zł miesięcznie teraz zapłacę 75zł czy to nie za dużo,? może niech autor ustawy zejdzie na ziemie tu żyją normalni ludzie za 1500 zł miesięcznie .
  • saper   19 cze 2013, 22:52
    iśmieci będzie w lasach więcej moja gm nie ma na nic kasy firma odbierze 3 razy odpady gmina kasy nie zapłaci i ludzie zamiast hałdy śmieci pod chatą będą wywozić gdzie popadnie
  • ela z rumi   22 cze 2013, 11:30
    to jest prawda ze chcą se nachlapac naszym kosztem zawsze szegreguje smieci bez tej ustawy iplacilam 7 2o zl od osoby a teraz po ustawie będę placic prawie 10zl od osoby zameldowanej chociaż dzieci wyjechaly na dwa lata ja jestem z mezem a będę placic za 4 osoby czy to nie jest złodziejstwo bo mamy takich rzadzacych po tylko dla siebie tusk dba o o władze naszym kosztem nie ważne czy jest praca dla wszystkich za godne wynagrodzenie ważne ze oni maja za nasza krzywdę ludzie pracują za grosze a gora się panoszy naszymi pieniędzmi ela z rumi
  • rdzenny warszawiak   23 cze 2013, 11:46
    witam, ludzie nie łudżcie się, ta ustawa jest po to żeby wyniszczyć emerytów i rencistów a wyszabrować dla siebie jak najwięcej to nie jest POLSKI RZĄD to jest mafia światowa która ma Polaków jako niewolników którzy muszą płacić haracz między innymi na muzeum Żydowskie.
  • mieszkanka z podlasia   23 cze 2013, 18:23
    mieszkanka z podlasia dzisiaj 18;07 szklo,papier,plastik,bio,a gdzie wrzucic worek z kurzem z odkurzacza,stare buty,zuzyte szmaty czy zdarta tapete chyba trzeba znowu zaczac palic te rzeczy .
  • Gagas   23 cze 2013, 21:29
    Ustawa śmieciowa to czyste złodziejstwo. Rząd o tym wie i milczy. Każdy płaci opłaty odpadowe przy zakupie towaru - każdego. Uczciwy sprzedawca często przy cenie określa jaka opłata jest dodana. Czyli 2 razy nas kasują . Tylko strasburg może nas urarować. Abonament dla spółek to też przekręt za co za granicą poleciały by głowy.
    jeżeli segregujemy to wykonujemy pracę która ma swoją wartość. Zgodnie z ustawami należny jest podatek. Czy uwzględni ktoś to w PICIE.
  • JESTEM NA NIE   24 cze 2013, 12:25
    Gdzie tu DEMOKRACJA! W Wydaniu Tuska po Rosyjsku nie bez powodu Tusk jest porównywany do GERKA gdzie swoboda wyboru gdzie sprawiedliwość społeczna bogaty produkuje więcej śmieci a płaci tyle samo TUSKU ZLEŻ NA ZIEMIE !!!
  • mieszkaniec Gm. Gierałtowice   25 cze 2013, 10:27
    U mnie nic się nie zmieni...po za tym że zapłacę 100% więcej.Do tej pory segregowałem i dalej będę to robił, bo uważam że to jest dobre dla środowiska.Tylko pytam się dlaczego mam płacić 100% więcej?, chyba tylko na utrzymanie kolejnego prezesa i jego świty.
  • mixi   25 cze 2013, 13:24
    Pierniczenie o Szopenie. W moim mieście od dawna ludzie sortują śmieci - są kontenery na szkło i plastik. Jeżeli ponad 10 milionów nie płaciło za wywóz - TO NALEŻAŁO USZCZELNIĆ SYSTEM - a nie podnosić opłaty PONAD 2 RAZY tym, którzy do tej pory te śmieci sortowali i za wywóz płacili (!!)
    To jest kurna GRUBY PRZEKRĘT i wspomnicie moje słowa, że rząd Tuska POLEGNIE NA ŚMIECIACH.
    Przykro to pisać, bo do tej pory (z braku laku) głosowałam na PO.
  • agnos   25 cze 2013, 14:25
    Mieszkam w Praszce woj. opolskie nasi szanowni Radni miasto podzielili na lepszych i gorszych Ci lepsi to mieszkający w domkach jednorodzinnych za śmieci będą placić od osoby a my mieszkający w blokach od zużytej wody. Co za tym idzie mam pytanie na które nie umiem otrzymać odpowiedzi od naszych Radnych. W domku jednorodzinnym mieszkają trzy osoby i w bloku trzy osoby w domku jednorodzinnym zapłaci za te trzy osoby 35 złoty a ja że zużywam 12 kubików a więc zapłace 48 zł. inna 3-osobowa rodzina mieszkająca w bloku zużywa miesięcznie 5 kubików wody i zapłaci 20 zloty Kto produkuje więcej śmieci
  • emeryt   25 cze 2013, 19:14
    Jeden wielki burdel w całej Polsce,a obłowią się pocioty urzędasów!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • września   25 cze 2013, 23:40
    za co mam płacić mały pojemnik prawie miałam pusty a co mam kłaść jeszcze w te trzy worki to nie normalne
  • mały   26 cze 2013, 11:57
    śmieci biorą się z ilości zakupionych towarów , za które płacimy podatek wat DEKLARACJA to dobrowolne poddanie się opłat czyli karze , to nie jest DEMOKRATYCZNE bez prawa wyboru to system MAFIJNY POD NAZWĄ DEMOKRACJA . Demokracja to władza w rękach ludu a nie urzędnika państwowego . URZĘDNIK PAŃSTWOWY POWINIEN SŁUŻYĆ SPOŁECZEŃSTWU
  • ANDI   26 cze 2013, 19:43
    Ta cała Ustawa to jedno wielkie zaprzeczenie Demokracji . Walczono z monopolem a dziś stworzono monopol Gmin. Mieszkaniec nie może decydować kto, w jakim terminie i za jaką cenę ma dokonywać odbioru odpadów. Na otwarcie działalności odpady gwałtownie podnieśli o 100%.- urzędnika trzeba utrzymać i dać mu zarobić - a z Nowym Rokiem nowe ceny. Jestem całkowicie przekonany , że odpadów po lasach i przystankach zamiast ubywać to będzie przybywać. Za 1500 zł/m-c Polacy nie utrzymają tego ....... . A WYSTARCZYŁO TYLKO RYGORYSTYCZNIE ROZLICZAĆ FIRMY DOTYCHCZAS DZIAŁAJĄCE Z PROWADZONEJ DZIAŁALNOSCI.
  • misiek sępolno 27.06.2013   27 cze 2013, 15:59
    jak można rozpatrywać przetargi gdy nie zebrało się od wszystkich mieszkańców deklaracji mówiących o oddawaniu śmieci czy to segregowanych czy niesegregowanych
  • marek   28 cze 2013, 10:25
    Zapomnieli dopisać że w tej kwocie będą pensie urzędników i członków zgromadzenia czyli towarzystwa wzajemnej adoracji .
  • malajka   28 cze 2013, 16:50
    Nic bardziej głupiego nie spotkałam. Otworzyć punkty skupu opakowań i po problemie. A odpady budowlane powinni zbierać darmo.To jest oszukiwanie i wyzyskiwanie ludzi. Kto zapłaci za wodę potrzebna do mycia kubków i słoików w domach? To zaprzecza wszelkiej oszczędności wody!
  • mieszkanka Żyrardowa 29 06 2113   29 cze 2013, 10:04
    To durnota,nie ma nic o tym, gdzie wrzucać odpadki kuchenne czy pampersy ,na dodatek już pozabierali pojemniki na śmieci a nie postawili nowych.Może należy szybko się zorganizować i dopóki nie będzie nowych pojemników, wszystkie śmieci zrzucać pod Urząd Miasta , lub pod posesje radnych.Co Wy na to? W Żyrardowie śmieci mamy składać w workach.Czy nie ma w Radzie Miasta jednego normalnego człowieka .Przecież tylko dureń nie wie co się będzie działo,gdy worki zostaną porozrywane przez psy, koty ,ptaki i szczury.Jedno jest w tym tylko pewne.WYSOKOŚĆ OPŁAT A WŁAŚCIWIE HARACZ!!!!!
  • keli   30 cze 2013, 10:39
    " Odpowiedni funkcjonariusze mogą również zostać upoważnieni do wejścia na teren nieruchomości i skontrolowania, czy przepisy są przestrzegane. "
    Będą mieli nakazy z prokuratury ?
  • megan   30 cze 2013, 20:16
    polski przmzad to zdziercy
  • kika   30 cze 2013, 21:13
    potem kazdy sie dziwi skad za granica tylu polakow kazdy ucieka skandal i hanba dla polskiego rzadu wstyd
  • KIKA   30 cze 2013, 21:16
    nasze polskie rzady to smieszna komedia za granica w innych panstwach leczenie jest inne ilepiej traktuja chorego a u nas nie masz kasy do piach i tak z cala reszt z smieciami opieka medyczna wyplatami praca BOZW WIDZISZ A NIE GRZMISZ
  • KIKA   30 cze 2013, 21:19
    U NAS NIENADAZAJA Z PRODUKCJA WORKOW A WE WTOREK PO SMIECI PRZYJADA TO NA TRAWNIK IM POLOZE
  • KIKA   30 cze 2013, 21:19
    U NAS NIENADAZAJA Z PRODUKCJA WORKOW A WE WTOREK PO SMIECI PRZYJADA TO NA TRAWNIK IM POLOZE
  • KIKA   30 cze 2013, 21:19
    U NAS NIENADAZAJA Z PRODUKCJA WORKOW A WE WTOREK PO SMIECI PRZYJADA TO NA TRAWNIK IM POLOZE
  • KIKA   30 cze 2013, 21:20
    ALE Z WYDRUKOWANIEM RACHUNKU PODEJZEWAM ZE NIE BENDA MIELI POUZNIEN
  • KIKA   30 cze 2013, 21:20
    ALE Z WYDRUKOWANIEM RACHUNKU PODEJZEWAM ZE NIE BENDA MIELI POUZNIEN
  • KIKA   30 cze 2013, 21:23
    NO WLASNIE A CO Z PAMPERSAMI PO DZIECIAH I STARSZYCH SUSZYC JE MAMY W OKRESIE LETNIM I DO WIELOKROTNEGO UZYDKU A ZIMA CO SANKI DZIECIA Z NICH ZROBIC NIEH KTOS PODOBNO MADRY NAPISZE Z URZEDU COS NA TEN TEMAT
  • borzechowianka   1 lip 2013, 6:45
    a podpaski i inne srodki higieniczne przy odbiorze smieci raz w miesiącu i temp 30 st może odpowie sanepid na ten fetor.Tego już się nie wypierze
  • SLONIK   1 lip 2013, 10:45
    MŁODZI POLACY -WYJEŻDŻAJCIE Z TEGO KRAJU .TERAZ ŚMIECI ,ZA CHWILĘ FUNDUSZE EMERYTALNE. NA STAROŚĆ BĘDZIEMY ZDYCHAĆ W IMIĘ OSZUSTÓW Z PO.
  • GABI   2 lip 2013, 8:32
    CO ZROBIĆ Z OSOBAMI KTÓRE SPOTKAMY PRZY WYRZUCANIU ŚMIECI POD CMENTARZEM PRZY PRZYSTANKACH AUTOBUSOWYCH WŁAŚNIE MIAŁAM OKAZJE SPOTKAĆ PANIĄ KTÓRA ZATRZYMAŁA SIĘ SAMOCHODEM BORDOWYM TIKO I WYRZUCIŁA DWIE REKLAMÓWKI ŚMIECI
  • iga   2 lip 2013, 13:57
    agdzie jest objasnienie sortowania
  • mamma   2 lip 2013, 21:12
    Właśnie administracja podniosła cenę za ciepłą wodę! 5,04 zł za miesiąc. Co prawda od października,ale zawsze. Dlaczego mam płacić za mycie wyrzucanych słoików lub np. plastikowego pojemniczka po smalcu lub kefirze? Gdzie to w ustawie jest napisane czarno na białym????
  • Hala   3 lip 2013, 10:25
    Nowe zawsze szokuje - przynajmniej niektórych. Spokojnie,będzie dobrze, niekoniecznie należy opluwać rząd, chwalić innych, to tylko NOWE. Ja też nie wszystko do końca wiem ale właściciel posesji w której mieszkam podpisywał decyzję o sortowaniu lub nie i ON wie o co chodzi do końca, już go pytałam o mycie słoików- uśmiał się nazywając to bzdurą i ja też się z tym zgadzam.
  • AMEN   5 lip 2013, 7:54
    Urzędasy mają teraz używanie! A ja, obywatel Rzeczypospolitej Polskiej pytam się dlaczego w temacie śmieci wprowadzono odpowiedzialność zbiorową (płaci nawet niemowlak!) czyli zastosowano prawo rodem z Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej 19845-1989? Czyżbyśmy doczekali się aż tak Wielkich Gamoni w ministerstwach i innych Urzędach państwowych?!!!
  • Polak   5 lip 2013, 22:23
    Dziś dostałem od administratora wspólnoty dwa pakiety po parę sztuk worków, w dwóch kolorach - pomarańczowym i zielonym. Jeden kolor do szkła a drugi do plastiku. Worki 60- litrowe. I wytyczne. Szkło myć, Żarówki, baterie, pojemniki po aerozolu i odpady budowlane i inne takie, własnym sumptem gdzieś tam gdzie odbierają wywozić. Papier też osobno ale worków nie dał. Mieszkam w 30 metrowym mieszkanku bez balkonu. Kuchnia 180cm x 190cm i teraz najważniejszymi i zajmującymi resztę tej powierzchni kuchennej po której można się poruszać, "urządzeniami kuchennymi", będą te je..ne worki! Fakt, do tej pory nie poświęcałem śmieciom wiele czasu ale uważałem że tak jest dobrze bo to tylko śmieci. Ale nigdy nie wywiozłem Ich do lasu, zawsze do pojemnika i płaciłem za to bez szemrania a baterie, żarówki czy lekarstwa przy okazji wywoziłem tam gdzie były na nie wystawione pojemniki. Teraz Śmieci moją uwagę i czas zaabsorbują o wiele bardziej. A ja tak nie chcę! Nigdy nie byłem rasistą nie jestem i nie będę! Więc STOP segregacji!!! Wiem że chodzi TYLKO o wyrwanie od nas kasy, z koniem kopać się nie będę, więc dopłacę ale wszystkie "gówno" będę wrzucać do jednego wora!!! A, i panie prezesie Kaczyński, jeśli obiecasz pan że "ustawę śmieciową" w tej postaci wywalisz w kosmos razem z tym tuskiem czy jak mu tam ( choć on bardziej na kryminał zasługuje , no ale to nie Polak ), to masz pan moje słowo - głosy - mój i mojej rodziny są pana. Powaga, taki jestem zdesperowany ale słowo to słowo.
  • 123qwe Antoni   7 lip 2013, 19:40
    A co z tymi którzy do tej pory nie płacili za wywóz śmieci i jak zdążyłem się zorientować /03-07-13/ był odbiór i dalej nie mają koszy i nie będą płacić znaczy /święte krowy gminne/ mają całą ustawę w głębokim poważaniu!!!!!! Urzędnicy weżcie się do pracy - kiedy wreszcie zrozumiecie ze wy jesteście dla ludzi a nie ludzie dla was!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • emerytka   8 lip 2013, 13:29
    Zapytuję Wydział Gospodarki Komunalnej w Nakle kiedy otrzymam od firmy
    która ma wywozić śmieci terminarz odbioru śmieci z mojej posesji?
    Płacę za usługę a nie podatek -tak rozumuję ustawę. Emerytka.
  • anonim   9 lip 2013, 8:52
    w Grudziadzu samotne osoby placa 36 zl i odziwo rodzina 5 czy 7 tyle samo to jest niesprawiedliwe niech sie ktos tym zainteresuje chyba najwiecej mamy placic .
  • anonim   9 lip 2013, 8:52
    w Grudziadzu samotne osoby placa 36 zl i odziwo rodzina 5 czy 7 tyle samo to jest niesprawiedliwe niech sie ktos tym zainteresuje chyba najwiecej mamy placic .
  • Punkmix   10 lip 2013, 22:12
    Segregacja to taka ecomedytacja, trzeba się czymś zająć ,żeby o pierdołach nie myśleć.
  • Punkmix   10 lip 2013, 22:30
    Już jest tak namieszane, że Polacy muszą ten śmietnik posegregować, dlatego jest ta ustawa śmieciowa. A deklaracja to taka umowa śmieciowa z gminą, posegreguj,zapłać, że posegregowałeś i poklep się po plecach za dobrą robotę.
  • danka   11 lip 2013, 18:35
    ludzie zyja za 750 zl na miesiac ca z tymi oni nie naprodukuja smieci bo nic nie kupuja
  • Punkmix   11 lip 2013, 23:14
    Moje gospodarstwo domowe dostało od gminy i firmy Izery w gminie St. Kamienica dwie zrywki czarne 60l. (Jedna) na dwa tygodnie . Mamy do urzędu uiścić opłatę 60 zł. Zamknęli w nich śmierdzące powietrze po spalonych śmieciach i zapłacę dobrowolną karę za zatrucie środowiska.
  • Punkmix   11 lip 2013, 23:25
    Firmo MPGK z Jeleniej Góry, tęsknię za tobą!
  • CENZOR   12 lip 2013, 0:10
    Szkoda nerwów na te chołote co się dorwała do koryta.Biedak Tusk przecież musi mieć za co biedną żonkę ubrać żeby z gołą d...pą po Gdańsku nie latała,Od głowy po sam dól tej organizacji same biedaki i tylko węszą gdzie i ile można wydoić obywateli co ich wybrali.Bez wstydu i żadnych zasad beszczelnie kombinują , ale jak mają na to przyzwolenie samego Pierwszego to kto się będzie tym martwił przejmował.zawsze śmiecie to był złoty interes i mądry Chrostek wrócił do tej zasady że śmiecie to złoty interes. Dopiero jak się zmienią rządy tych szubrawców wyjdzie ilu z naszych wybrańców siedzi w tych śmieciach i interesach około śmieciowych.
  • LUKASZ   12 lip 2013, 23:40
    witam jestem ciekawy jak oni to obliczają moja rodzina to 4 osoby ja żona i 2 5ltnich dzieci rozumiem ze ja i zona jakies smieci wyprodukujemy ale 5letnie dzieci????to jest smieszne i jawna kradziez PEDALY NA STOLKACH!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • bezradny   14 lip 2013, 8:37
    To nie Tusk winien bo co on ma do śmieci ?. Winny jesteś Ty, bo wybrałeś takich durnych posłów i radnych w Twojej Gminie którzy tworzą takie durne prawo. Krytykować to potrafisz, śmiecić też a może masz dobry pomysł jak posprzątać zaśmieconą Polskę ?
  • mieszkanka wroclawia 19.lip.2013,22,15   19 lip 2013, 22:14
    to jest wszystko durnowate ja wcześnie płaciłam 18,złoty za wywóz śmieci a teraz 100 zł.bo jakiś cymbał wymyślił tą ustawę okradając nas .Szkoda nerwów ale ludzie po winni alarmować i buntować i walczyć o swoje bo jak się damy to nam na głowę . nasrają.
  • Punkmix   19 lip 2013, 23:09
    Sprawa dotyczy nie ilości i segregacji, ale opłat. Rozwiązaniem jest opłata za ilość wyprodukowanych śmieci. Bo to jest jakieś dziwne,że jak dużo kupimy to dużo będzie kasy w sklepach ale i dużo odpadów. Jak mało kupimy, to mało będzie kasy w sklepach to mało będzie śmieci. To trzeba w sklepie wszystko rozpakować , śmieci zostawić pod ladą. Sprzedawca zapłaci za śmieci, my będziemy mieć więcej kasy i czysto w domu. Szary papier jest ekologiczny więc go można w różny sposób zutylizować, szkło na płyny można umyć a warzywa o owoce nosimy w wiklinowym koszyku.
  • Punkmix   19 lip 2013, 23:26
    Cena za opakowania zwróci się w postaci braku opłat za śmieci, jak sklep za nas zapłaci. Albo producent. Czasami jeden produkt jest pakowany w aluminium,karton i folię. O co chodzi? Konsument może zjeść lub zużyć produkt a opakowanie oddać, bo po co mi czajnik w foli, kortonie, styropianie z książką we wszystkich językach świata , jak go wiozę w aucie i napewno będzie bezpieczny. Tak właśnie to dziła, dwa razy płacę za śmieci i w sklepie i w domu, mądry ten kto to będzie chciał zrozumieć.. Może takie coś zrobić przez jeden miesiąc to coś drgnie w tych cywilizowanych pomysłach.
  • Jasiek   25 lip 2013, 12:45
    Co by nie napisał to PRZEKRĘT ,jak można pobierać z góry ustalone opłaty za śmieci a firmie która je będzie wywozić organizuje się przetarg. Tz. Od mieszkańców Urząd weżmie np.1000zł. a firmie wywozowej zapłaci np.750zł. i na czysto bez roboty Urząd ma 250zł. w kasie, czy się mylę czy to właśnie o podreperowanie budżetu miast i gmin chodzi?????.
  • Brak odezwy   28 lip 2013, 12:38
    Zwracam się z prośba o przydzielenie do mojej posesji mieszkalnej kosza na śmieci większej pojemności, czyli takiego który zgodnie z ogólnie przyjętymi normami spełniałby prawidłowe ich odprowadzanie zgodnie z zaspokojeniem codziennych potrzeb życiowych.

    Powyższa prośba podyktowana jest faktem zmniejszenia częstotliwości wywozu nieczystości stałych z terenu mojej posesji, które nie zmniejszyły się ilościowo lecz są takie same jak poprzednio.
    Uprzednio częstotliwość wywożenia odpadów komunalnych była dwa razy w miesiącu co nie kolidowało z zaspokojeniem codziennych potrzeb życiowych.
    Obecna sytuacja jaką spowodowała zmiana Ustawy o Odpadach i wprowadzenie nowej Ustawy o Odpadach jak również prowadzone praktyki w tym względzie nie spełniają odprowadzenia odpadów zgodnie z zaspokojeniem codziennych potrzeb życiowych z ogólnie przyjętymi normami w moim gospodarstwie domowym.

    Mając na uwadze powyższe proszę o przychylenie się do mojej prośby i zaznaczenie odpowiedzialnym osobom istniejącego problemu, który winien być rozwiązany zgodnie z Ustawą o Ochronie Środowiska oraz Ustawą o Utrzymaniu Czystości i Porządku.
  • Punkmix   29 lip 2013, 21:39
    Wielka mi segregacja. Od lat jak tylko dobrze popada i w rzekach dobrze płynie woda, to śmieci płyną Bobrem na tamę w Pilichowicach i tam to dopiero panowie się nasegregują. To jest tz. Hydrosegregacja. Poprostu wszystko jest od D..... Strony. Dobranoc.
  • Monika   31 lip 2013, 14:19
    Do użytkownika "Krzyż" Przepraszam, czy Ty żartujesz? 240 l. to raptem 4 worki 60l. - na trzy miesiące przy 4 osobach, i to jeszcze w domu jednorodzinnym... to co Ty z resztą śmieci robiłeś?? Nie wierzę w to, że miesięcznie Wasze gospodarstwo wytworzyło tylko 80l. śmieci. Mieszkam w bloku, mam 3 osobową rodzinę i tygodniowo wyrzucam ok. 1,5-2 worków po 60 l. Miesięcznie oscyluję w granicach 8-10. Oczywiście liczę wszystkie odpady - plastiki, szkło, metal, papier, odpady organiczne i pozostałe. Powiedz mi, jakim cudem Tobie udaje się wytworzyć tylko 4 worki na 3 miesiące, gdy u mnie wychodzi ich ok. 25-30?
  • enea sierpien 6ty 2013 rok   7 sie 2013, 13:34
    przeczytalam wszystkie opinie w internecie na temat smieci usmialam sie do lez nic dodac nic ujac Boze pozal sie nad biednym narodem z takimi pomyslami bo co jest dobrze to trzeba cos trzeba robic no nie zepsuc bo zawsze moze byc gorzej oj narodzie kochany dobrze ze konczy mi sie zywot bo strach pomyslec co tu w posce bedzie sie jeszcze dzialo .
  • emerytka z wojnowa   11 sie 2013, 19:31
    jestem oburzona na rzad p.tuska jestem emerytka mam bardzo mala emeryture mnostwo pieniedzy wydaje na leki mieszkam sama i za wywoz smieci mam placic 60 zl miesiecznie przeciez to wielki skandal co wybrac leki przezycie przez caly miesiac czy szykowac sie juz do grobu.
  • ktoś z fajnej gminy   11 sie 2013, 22:54
    posortujmy zaplacmy a oni swoje zrobią bo co tam ludzie niech płaczą i płacą
  • Waldek   20 sie 2013, 10:19
    Slawa -lubuskie Tutaj bzdura smieciowa było dobrze zorganizowane tj odbiór smieci ,pojemnik na plastiku i szkło worki oznakowane. Wszystko zlikwidowano nie wiadomo kiedy firma przyjedzie po śmieć łącznie z tym ,ze nie postawiono kubla na smieci.ale kontrole i są i płacić obowiązek .I to ma być lepiej.