Co jest potrzebne do programowania w assemblerze - Potrzebny nam kompilator np. MASM od Microsoftu, program do pisania tekstu i debugger. Jednak wygodnie jest korzystać z wielofunkcyjnego programu VisualStudio 2008, które zawiera wszystko, a nawet i więcej aniżeli postulujemy na nasze niewielkie wymagania. Teraz wypada przybliżyć dlaczego Assembler? Wiele ludzi pewnie już zdążyło się dowiedzieć, że programy pisane w Assemblerze słyną są z tego, że są małe i szybkie. Są takie , gdyż mają taki kod, jaki stworzymy, nie natomiast taki jak kompilator przełoży, nie posiadają także niepotrzebnych bibliotek. Programując w Assemblerze programista assembler poznać może jak funkcjonuje procesor, w jaki sposób program jest zbudowany i inne rzeczy o których nie wie programista np. Javy. Dlatego każdy szanujący programista baz danych jest zobowiązany zgłębić co najmniej podstawy Assemblera. Do pisania programów w Assemblerze niezbędna będzie na pewno wiedza o 2 dodatkowych systemach liczbowych (prócz dziesiętnego) takich jak binarny, szesnastkowy. Opiszę teraz w skrócie te dwa systemy: • binarny (dwójkowy): podstawą systemu są dwie cyfry: 0 i 1. W tym systemie działa komputer. Jest w nim zapisywany kod programu, • szesnastkowy (heksadecymalny): fundamentem systemu są cyfry od 0 do 9 oraz litery A-F (w sumie szesnaście znaków). Jest to wszystko w temacie systemów, jak ktoś wyraża chęć może doczytać coś więcej o nich, a także przyuczyć się je ręcznie przeliczać. Jednak programując szybciej i bardziej komfortowo jest przeliczać systemy przy pomocy kalkulatora.