Czego potrzebujemy do programowania w assemblerze - Potrzebny nam kompilator np. MASM od Microsoftu, program do pisania tekstu i debugger. Jednakże dobrze jest skorzystać z rozbudowanego środowiska VisualStudio 2008, które zawiera wszystko, a nawet i więcej aniżeli potrzebujemy na nasze niewielkie wymagania. Wypada teraz napisać dlaczego Assembler? Wiele osób pewnie już zdążyło się dowiedzieć, że programy napisane w Assemblerze znane są z tego, że są niewielkie i rychłe. Posiadają takie cechy , ponieważ posiadają taki kod, jaki stworzymy, a nie taki jak kompilator przetłumaczy, nie posiadają również zbędnych bibliotek. Pisząc program za pomocą Assemblera programista assembler poznać może jak działa procesor, w jaki sposób program jest zbudowany i szereg innych rzeczy o których nie ma pojęcia programator na przykład Javy. Wobec tego każdy szanujący programista baz danych powinien poznać co najmniej podstawy Assemblera. Do pisania programów w Assemblerze przydatna będzie zapewne wiedza o dwóch dodatkowych systemach liczbowych (oprócz dziesiętnego) tj. binarny, szesnastkowy. Opiszę teraz krótko te dwa systemy: • binarny (dwójkowy): fundamentem systemu są dwie cyfry: 0 i 1. w systemie tym działa komputer. Jest w nim zapisywany kod programu, • szesnastkowy (heksadecymalny): fundamentem systemu są cyfry 0-9 oraz litery A-F (w sumie 16 symboli). Jest to wszystko na temat systemów, jeśli ktokolwiek wyraża chęć może doczytać coś więcej o nich, a zarazem nauczyć się je ręcznie przeliczać. Jednakowoż pisząc programy szybciej i bardziej komfortowo jest kalkulować systemy za pomocą kalkulatora.