Co jest potrzebne do pisania programu w assemblerze - Potrzebny nam kompilator np. MASM od MS, program do pisania tekstu i debugger. Jednakże wygodnie jest korzystać z wielofunkcyjnego programu VisualStudio 2008, które zawiera praktycznie wszystko, a nawet więcej niż potrzebujemy na nasze skromne wymagania. Teraz wypada przybliżyć dlaczego Assembler? Dużo ludzi zapewne już słyszało, że programy napisane w Assemblerze słyną są z tego, że są niewielkie i szybkie. Są takie , gdyż posiadają taki kod, jaki zrobimy, nie natomiast taki jak kompilator przełoży, nie mają również zbędnych bibliotek. Programując za pomocą Assemblera programista assembler poznać może jak funkcjonuje procesor, w jaki sposób program jest zbudowany i szereg innych rzeczy o których nie ma pojęcia programista np. Javy. Wobec tego każdy dbający o reputację programista baz danych powinien poznać przynajmniej podstawy Assemblera. Do programowania w Assemblerze niezbędna będzie na pewno wiedza o dwóch dodatkowych systemach liczbowych (oprócz dziesiętnego) tj. binarny, heksadecymalny. Opiszę teraz w skrócie te dwa systemy: • binarny (dwójkowy): podstawą systemu są dwie cyfry: 0 i 1. W tym systemie działa komputer. Jest w tym programie rejestrowany kod programu, • szesnastkowy (heksadecymalny): podstawą systemu są cyfry 0-9 i litery od A do F (w sumie 16 symboli). Jest to wszystko na temat systemów, jak ktokolwiek chce może przeczytać coś więcej o nich, a także nauczyć się je ręcznie przeliczać. Jednakowoż pisząc programy szybciej i bardziej komfortowo jest kalkulować systemy przy pomocy kalkulatora.