Czego potrzebujemy do programowania w assemblerze - Niezbędny jest kompilator np. MASM od Microsoftu, edytor tekstu oraz debugger. Jednak dobrze jest skorzystać z wielofunkcyjnego środowiska VisualStudio 2008, które zawiera praktycznie wszystko, a nawet i więcej aniżeli potrzebujemy na nasze niewielkie potrzeby. Wypada teraz napisać dlaczego akurat Assembler? Dużo ludzi pewnie już zdążyło się dowiedzieć, że programy napisane w Assemblerze słyną są z tego, że są niewielkie i szybkie. Posiadają takie cechy , ponieważ posiadają taki kod, jaki zrobimy, a nie taki jak kompilator przełoży, nie mają również zbędnych bibliotek. Programując za pomocą Assemblera programista assembler pozna jak działa procesor, jak program jest stworzony i inne rzeczy o których nie wie programista na przykład Javy. Wobec tego każdy szanujący programista baz danych powinien zgłębić przynajmniej podstawy Assemblera. Do pisania programów w Assemblerze niezbędna będzie zapewne wiedza o dwóch dodatkowych systemach liczbowych (oprócz dziesiętnego) takich jak binarny, heksadecymalny. Opiszemy teraz w skrócie te dwa systemy: • binarny (dwójkowy): fundamentem systemu są dwie cyfry: 0 i 1. W tym systemie działa komputer. Jest w nim rejestrowany kod programu, • szesnastkowy (heksadecymalny): fundamentem systemu są cyfry 0-9 oraz litery A-F (w sumie 16 znaków). To wszystko w temacie systemów, jak ktokolwiek wyraża chęć może przeczytać co nie co więcej o nich, a także nauczyć się je ręcznie przeliczać. Jednakowoż programując szybciej i bardziej komfortowo jest kalkulować systemy przy pomocy kalkulatora.