Favore.plForumFinanse, prawo, ubezpieczenia

Kształcenie pracownika na koszt firmy

FORA TEMATYCZNE
NAJNOWSZE DYSKUSJE
OSTATNIO POPULARNE
PROMOWANE USŁUGI



Dodaj zlecenie

Kształcenie pracownika na koszt firmy

Login Hasło ZalogujNie masz konta?   Zarejestruj sięObserwuj
  • SzefjakBoss 4 cze 2011, 10:36
    Wiadomo, że kodeks pracy coś mówi o podnoszeniu kwalifikacji pracowników. Jak to jest w przypadku, gdy firma kieruje pracownika na studia takie zwykłe, czy podyplomowe. Co mogą być obojętnie jakie studia czy jest jakaś specjalna lista. A co z przypadkiem, jakby właściciel firmy chciałby się kształcić na jej (swój) koszt? Można to wrzucić w koszta biznesu.
    Cytuj
  • DexterII 4 cze 2011, 13:01
    Hmmm ustawa o PIT nie zakazuje wrzucenia w koszty podnoszenia kwalifikacji zarówno przedsiębiorcy jak i jego pracowników. Ale pewnie nie każde studia da się rozliczyć w kosztach, tak samo jak nie każdy wydatek to od razu koszt. Musi istnieć jakiś związek kosztu z przychodem czy zabezpieczeniem przychodu.
    Cytuj
  • NewsTax 4 cze 2011, 16:29
    To jest tak, że można studiować dla idei studiowania i poznawania nowych rzeczy, albo studiować z konkretnym przeznaczeniem.
    O ile ten pierwszy przypadek nie wrzucimy w koszty bo nie ma żadnego związku z biznesem.
    Ten drugi przypadek już fiskusowi trudno by było podważyć. Na przykład w przypadku księgowej wszelkie kursy i szkolenia z zakresu prawa podatkowego itd można śmiało wrzucać w koszty, choć nie mają one tak naprawdę związku z przychodami ani nie służą zabezpieczeniu przychodów. Życie jest trochę bardziej skomplikowane niż da się to zapisać w paragrafach.
    Cytuj
  • 7nowela 4 cze 2011, 18:30
    Zawsze należy ocenić charakter studiów i czemu one służą w kontekście prowadzonej firmy. Inaczej powstałby chaos, a każdy wydatek wliczano by w koszta, prawda. Kupujesz lodówkę no to w koszty ją i tym sposobem żadna firma nie wykazywałaby zysku.
    Cytuj
  • DR_ZYSK 4 cze 2011, 21:28
    W przypadku kształcenia pracownika warto spisać warunki finansowania i kiedy ten musiałby zwracać koszty studiów. Nie może być tak, że firma łoży, a ten po studiach wyfrunie do innej firmy. Studia podyplomowe mogą trochę kosztować, a z reguły w firmie kształci się po kilku pracowników. Wtedy koszty idą w dziesiątki tysięcy.
    Cytuj
  • Eurodolar 5 cze 2011, 1:18
    Fiskus nie widzi problemów jeśli właściciel firmy się kształci to nawet na dwóch kierunkach, pod warunkiem że ma to związek z prowadzoną firmą. Przykładem może być inter. Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach IBPBI/1/415-1213/12/10/SK z 18 lutego 2011.

    Od 01 lipca 2010r. Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą, opodatkowaną na "zasadach ogólnych". Przedmiotem działalności jest działalność usługowa, dotycząca doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKD 70.22.Z). Wnioskodawca zajmuje się doradztwem z zakresu marketingu i rozwoju sprzedaży, a także prowadzi zewnętrzne prezentacje dotyczące produktów firm z którymi współpracuje. Od października 2010r. w celu podwyższenia swoich kwalifikacji rozpoczął studia zaoczne na dwóch kierunkach. Studia II stopnia magisterskie na kierunku Administracja oraz studia podyplomowe na kierunku Szacowanie Nieruchomości.

    Izba z Katowic stwierdziła, że wydatki poniesione na opłacenie czesnego oraz wydatki związane z dojazdami na zajęcia w związku z podjęciem nauki na ww. studiach, choć trudno je przypisać konkretnym przychodom, to jako przydatne do prawidłowego wykonywania działalności gospodarczej, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, pod warunkiem należytego ich udokumentowania.

    Co do kosztów dojazdu to zastosowanie mają limity (kilometrówki). W myśl art. 23 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ewidencja przebiegu pojazdu, o której mowa w ust. 5, powinna zawierać co najmniej następujące dane: nazwisko, imię i adres zamieszkania osoby używającej pojazdu, numer rejestracyjny pojazdu i pojemność silnika, kolejny numer wpisu, datę i cel wyjazdu, opis trasy (skąd - dokąd), liczbę faktycznie przejechanych kilometrów, stawkę za 1 km przebiegu, kwotę wynikającą z przemnożenia liczby faktycznie przejechanych kilometrów i stawki za 1 km przebiegu oraz podpis podatnika (pracodawcy) i jego dane.
    Cytuj
  • CIT 5 cze 2011, 8:46
    Ogólnie to jest sporo interpretacji podatkowych przychylnych zaliczeniu wydatków na kształcenie do kosztów podatkowych.
    To tylko wybrane interpretacje:

    IBPBI/1/415-1144/09/BK z 12 marca 2010 (Katowice)
    Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą polegającą na wykonywaniu usług projektowych np. kanalizacji. W związku z działalnością, aby projekty mogły być wykonywane muszą być podpisane i opieczętowane przez osoby posiadające takie uprawnienia, co wiąże się w przypadku Wnioskodawczyni, z dodatkowymi kosztami w działalności.
    Od 1 października 2009r. Wnioskodawczyni podjęła naukę w Wyższej Szkole Zawodowej, co pozwoli jej uzyskać tytuł zawodowy "inżynier" i uprawnień do podpisywania ww. projektów.

    IBPBI/1/415-1270/10/WRz
    Czy wydatki ponoszone na czesne oraz zakup literatury niezbędnej w toku trwających studiów licencjackich stanowią koszt uzyskania przychodu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. TAK - wydatki ponoszone w związku z podjęciem nauki na ww. kierunku studiów (czesne, zakup niezbędnej w toku studiów literatury), choć trudno je przypisać konkretnym przychodom, to jako przydatne do prawidłowego wykonywania działalności gospodarczej, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, pod warunkiem ich należytego udokumentowania.

    I pewnie wiele podobnych interpretacji można znaleźć. Warunek takie wydatki muszą być bardzo dobrze dokumentowane.
    Cytuj
  • GazetaCodzienna 5 cze 2011, 11:49
    Ja bym wyszczególnił kiedy można wrzucić wydatki na kształcenie do kosztów. Według mnie fiskus nie przyczepi się gdy:
    wydatki na kształcenie służą:

    -zabezpieczeniu przychodów
    -oszczędnościom - sami coś będziemy robić a nie zlecać,
    -poprawie oferty czy jakości obsługi teraz lub w przyszłości
    -mają związek z charakterem i celem firmy - inżynier budownictwa kształci się z nowych technologii budowlanych, zarządzania dostawami itd.

    Moim zdanie to główne obszary celu dokształcania. Może nie są precyzyjne, ale zawsze należy to brać pod uwagę.

    Cytuj
  • DDP7 5 cze 2011, 14:26
    Eurodolar napisał:Co do kosztów dojazdu to zastosowanie mają limity (kilometrówki). W myśl art. 23 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ewidencja przebiegu pojazdu, o której mowa w ust. 5, powinna zawierać co najmniej następujące dane: nazwisko, imię i adres zamieszkania osoby używającej pojazdu, numer rejestracyjny pojazdu i pojemność silnika, kolejny numer wpisu, datę i cel wyjazdu, opis trasy (skąd - dokąd), liczbę faktycznie przejechanych kilometrów, stawkę za 1 km przebiegu, kwotę wynikającą z przemnożenia liczby faktycznie przejechanych kilometrów i stawki za 1 km przebiegu oraz podpis podatnika (pracodawcy) i jego dane.
    Obecnie kilometrówki wynoszą 08358 zł dla samochodów osobowych o poj. silnika ponad 900 cm sześć
    0,5214 zł dla samochodów osobowych o poj. silnika do 900 cm sześć
    Cytuj
  • Carington 5 cze 2011, 15:06
    Jeśli firma decyduje się na dokształcanie pracowników to tylko tych bardziej wartościowych, a nie tak ogólnie wszystkich jak leci.
    Taki pracownik z reguły dobrze zarabia, więc powinien sobie sam płacić za studia, albo przynajmniej ponosić większość kosztów. Co innego jakieś kursy parodniowe, to tak. Ile tacy pracownicy są w firmie, 3 lata, 4 lata? Później albo awansują albo szukają sobie lepiej płatnej pracy.
    Nawet jak musiałby zwrócić 20 tys. zł za studia, to co to jest przy zarobkach rzędu kilkunastu tysięcy złotych miesięcznie plus premie.
    Państwo nie powinno być aż tak rozrzutne.
    Cytuj
1 2 z 2  
Finanse, prawo, ubezpieczenia - dyskusje na forum