Favore.plBaza wiedzyInformatyka i telekomunikacjaInternetTworzenie stron

Artykuł: Jak stworzyć stronę WWW przyjazną dla użytkownika?

Dodaj zlecenie

Jak stworzyć stronę WWW przyjazną dla użytkownika?

Jak stworzyć stronę WWW przyjazną dla użytkownika?
Autor: KarolinaRoksela   |   10 cze 2021, 10:57   |   Dział: Artykuły
Kategoria: Tworzenie stron

Na świecie jest ponad 1,7 miliarda serwisów internetowych. Aby się wśród nich wyróżnić, należy stworzyć nowoczesną i atrakcyjną dla użytkownika stronę. Obecnie za podstawę uznaje się jej zgodność z UX. Nie wiesz, co oznacza ten skrót? W poniższym artykule wyjaśnimy, czym jest User Experience. Sprawdź, dlaczego warto stworzyć witrynę przyjazną dla odbiorców. Poznaj cechy skutecznej platformy WWW.

Czego pragnie użytkownik, czyli czym jest UX?

Obecnie nie da się prowadzić skutecznej działalności bez aktywności w sieci. Strony WWW to nowoczesne rozwiązania, które nie tylko pozyskują nowych klientów, ale i zwiększają sprzedaż. Za ich zaprojektowanie odpowiada najczęściej szereg specjalistów – od grafików i deweloperów po fachowców SEO oraz copywriterów. To właśnie oni muszą stworzyć projekt serwisu, który przyciągnie odbiorców i zachęci ich do podjęcia konkretnych działań.

Co kryje się pod nazwą UX? User Experience, czyli po polsku „doświadczenie użytkownika”, to suma wrażeń, które towarzyszą odbiorcy podczas użytkowania stron internetowych. To na jego podstawie odwiedzający ocenia serwis jako użyteczny, intuicyjny i wygodny w obsłudze oraz po prostu spełniający jego oczekiwania. Dobry UX to nie tylko stworzenie projektu przyjaznego dla klienta, ale również nieustanne śledzenie zmian oraz trendów i ich szybkie wprowadzanie.

O User Experience mówi się, że jest to projektowanie stron WWW zorientowanych na użytkownika. Serwis stworzony w ten sposób uwzględnia więc wszelkie przyzwyczajenia, obawy, potrzeby czy umiejętności internautów. Wysokiej jakości UX wymaga płynnego przenikania się technologii, marketingu czy graficznego projektowania. To połączenie wartościowego contentu, atrakcyjnego designu, czytelnego interfejsu i skutecznej interakcji.

Dlaczego warto stworzyć stronę przyjazną użytkownikowi?

Czy wiesz, że użytkownik jest w stanie w czasie krótszym niż 5 sekund ocenić atrakcyjność Twojej strony internetowej? Choć średni czas sesji to 2-3 minuty, to właśnie te pierwsze momenty są zazwyczaj decydujące. W tym krótkim okresie musimy zachęcić potencjalnego klienta do pozostania w serwisie i zapoznania się z proponowaną ofertą.

Najważniejszym celem odwiedzającego jest zdobycie jak największej ilości informacji w jak najszybszym czasie. Tylko tworząc platformę z myślą o potrzebach odbiorców, można liczyć na internetowy sukces. Zagwarantować go może strona WWW zgodna z UX. Jeżeli zatroszczymy się o dobre wrażenia użytkownika, to zostanie on dłużej na platformie, z większym prawdopodobieństwem wykona pożądane akcje (np. skontaktuje się z firmą czy zrobi zakupy w e-sklepie) oraz chętniej powróci w przyszłości.


Zbudujemy Ci stronę, która sprzedaje. Sprawdź jak>>


6 najważniejszych cech strony WWW zgodnej z User Experience

Jeżeli w kontakcie z internetowym serwisem użytkownik napotyka problemy, może szybko go opuścić. W ten sposób Twoja firmowa strona może stracić klientów. Rozwiązaniem tego problemu jest dobry UX, który opiera się na sześciu kluczowych cechach:

1. Czytelność i użyteczność

Przeglądanie strony internetowej przez potencjalnego klienta jest dla niego przyjemne i ciekawe, gdy jest ona czytelna oraz przejrzysta. Podstawą jest intuicyjne menu, które znacząco ułatwia nawigację w serwisie. Umożliwi ono również szybkie dotarcie do najważniejszych treści, podstron i wpisów. Pamiętaj, że 75,4% internautów najczęściej wykorzystuje sieć do wyszukiwania informacji na temat towarów i usług. Aby stworzyć porządek na platformie, możesz wykorzystać:

• Zakładki: umożliwiają przejście do konkretnej podstrony z każdego miejsca w serwisie;
• Filtry: ważny element w przypadku sklepów internetowych do segregowania i sortowania konkretnych produktów;
• Kategorie: ułatwiają dostęp do wybranej grupy informacji np. artykułów tematycznych.

Ważnym elementem dobrej architektury strony są również jasne komunikaty CTA, czyli wezwanie do działania w formie przycisków lub zawarte w opisach.

2. Łatwość obsługi

Czytelna strona internetowa jest zazwyczaj jednocześnie intuicyjna i łatwa w obsłudze. Dlatego oba punkty są ze sobą wzajemnie powiązane. Dzięki uporządkowanej strukturze użytkownik wie, gdzie się znajduje i co może w danym momencie zrobić. Prawidłową i przyjazną dla internauty nawigację można usprawnić poprzez:

• Właściwe tytuły, nagłówki i opisy;
• Breadcrumbs, czyli menu okruszkowe;
• Dodatkowe sekcje np. „popularne artykuły” lub „podobne produkty”.

3. Dostępność na każdym urządzeniu

Prawidłowe działanie stron WWW na tabletach i telefonach komórkowych to obecnie konieczność. Według raportów aż 94,1 użytkowników korzysta z internetu mobilnego. Za odpowiednie wyświetlanie się witryny na każdym ekranie odpowiada tzw. responsywność. Niedopasowanie portali internetowych do różnorodnych sprzętów może doprowadzić do zniechęcenia internauty i tym samym do opuszczenia serwisu jeszcze przed zapoznaniem się z ofertą.

Według danych Mediapanel w lutym 2021 roku strony grupy Google odwiedziło więcej osób na urządzeniach mobilnych (bo ponad 25 mln) niż na komputerach (22 mln). Cecha ta jest ważna nie tylko ze względu na doświadczenie odbiorców, ale także z punktu widzenia SEO.

4. Atrakcyjność

Wiemy już, jak szybko użytkownik może podjąć decyzję, czy pozostanie na danej stronie, czy ją opuści i uda się pod inny adres. Co jednak sprawia, że w ciągu paru chwil odbiorca może zrezygnować z dalszego poznawania platformy? Pierwsze wrażenie powstaje na podstawie wyglądu i estetyki projektu. Warto więc stale śledzić trendy i zadbać o nowoczesne rozwiązania.

Co składa się na atrakcyjność strony internetowej? Są to przede wszystkim: ciekawy design, przejrzysta szata graficzna, czytelna forma czy intuicyjna obsługa. Ważną rolę odgrywa również dopasowana do rodzaju branży kolorystyka. Należy zadbać o odpowiednią jakość grafik i zdjęć oraz o dobrze sformatowany (zorganizowany) tekst. Użytkownik zainteresuje się portalem unikalnym, spójnym i przejrzystym.

5. Szybkość ładowania

Strona internetowa nie powinna ładować się dłużej niż kilka sekund. Dlaczego? Według badań, aż 40% internautów opuszcza stronę, która ładuje się dłużej niż 3 sekundy. Każda kolejna powoduje wzrost wskaźnika odrzuceń witryny i zaburza pozytywne doświadczenie użytkownika.

Powolny portal jest uciążliwy dla odbiorców. Dodatkowo prędkość wpływa również na optymalizację, a tym samym na pozycję w wyszukiwarce. Pamiętaj, że współczesny klient wirtualny jest niecierpliwy i ma dostęp do Twojej konkurencji. Chcesz, by Twoja firmowa strona działała sprawnie?


Wykonaj darmowy audyt strony i popraw jej widoczność w wyszukiwarce. Wykonaj teraz>>


6. Bezbłędność

Przyjazna użytkownikowi strona powinna być wolna od błędów. Przez dobry UX rozumiemy poprawne działanie wszystkich linków w serwisie, aktualne treści i niestwarzającą problemów nawigację. Gdy internauta natrafi na usterkę, musimy mu wyjaśnić prostym językiem, co się stało i jak powinien zachować się dalej.

Jeśli zlecasz projektowanie platformy profesjonalnej firmie, to upewnij się, czy gwarantuje ona również opiekę nad stroną. Wraz z usługą 5starWeb otrzymujesz bowiem nie tylko budowę serwisu, ale również opłaty za domenę i serwis. Dzięki temu uchronisz się przed poważnymi błędami.

Wszystkie wspomniane cechy wzajemnie się przenikają i uzupełniają. Jeśli chcesz zadbać o dobry UX, to musisz zatroszczyć się zarówno o kwestie estetyki projektu, jak i aspekty techniczne. W ten sposób możesz przyciągnąć potencjalnego klienta na swoją firmową stronę WWW.

Źródła: Gemius, Chart: How Many Websites Are There? | Statista, Databox: Benchmarking Average Session Duration, WP Engine – The Power of One Second, Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2020 r., Digital 2021: Poland

KOMENTARZE
  • brak komentarzy