Favore.plBaza wiedzyDla firmy i biuraDoradztwo, audytDoradztwo prawne

Artykuł: Jak zamknąć spółkę?

KATEGORIE
PROMOWANE USŁUGI
NAJNOWSZE ZLECENIA



Dodaj zlecenie

Jak zamknąć spółkę?

Jak zamknąć spółkę?
Autor: konsultant_finansowy   |   15 maj 2019, 7:18   |   Dział: Artykuły
Kategoria: Doradztwo prawne

Niejednokrotnie zdarzają się sytuację, że w strukturze grupy spółek danego przedsiębiorcy funkcjonują spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, które wykorzystywane były w przeszłości do określonych celów. Teraz jednak nie są używane do żadnych, a jedynie generują koszty. Uzasadnione jest wówczas zlikwidowanie takiego podmiotu.

Zamknięcie i wyrejestrowanie spółki wpisanej do KRS
Wyrejestrowanie spółki z Krajowego Rejestru Sądowego wymaga przeprowadzenia tzw. postępowania likwidacyjnego. Są jednak inne sposoby zakończenia działalności. Spółki jawne, partnerskie, komandytowe mogą podjąć decyzję o rezygnacji z postępowania likwidacyjnego.

Podstawowym celem przeprowadzenia likwidacji jest zamknięcie firmy, czyli zakończenie bieżących interesów spółki, spłata wszystkich zobowiązań oraz upłynnienie jej majątku.

Procedura likwidacji
Od momentu postanowienia o likwidacji spółki z o.o., spółka używa nazwy “w likwidacji”. Władze spółki podejmują uchwałę o likwidacji. W przypadku, gdy jednostka została zarejestrowana w trybie S24, to uchwała może być podjęta również w trybie elektronicznym. W takim wypadku uchwałę o rozwiązaniu spółki składasz na wzorcu elektronicznym, który musi być podpisany przez wszystkich wspólników bezpiecznym podpisem elektronicznym lub podpisem kwalifikowanym.

Likwidatorami mogą być wspólnicy, członkowie zarządu albo osoby wybrane spoza spółki. Likwidatora z ważnych powodów może ustanowić także sąd.

Złożenie wniosku do KRS
Złożenie wniosku na formularzu wraz z załącznikami oraz dowodem dokonania opłaty sądowej i opłaty za ogłoszenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.

Wniosek złożyć należy w terminie 7 dni od podjęcia uchwały o likwidacji.

Sporządzenie bilansu likwidacji
Należy sporządzić bilans otwarcia likwidacji:
Likwidatorzy sporządzają bilans otwarcia likwidacji. Bilans ten likwidatorzy składają zgromadzeniu wspólników do zatwierdzenia.
Likwidatorzy powinni po upływie każdego roku obrotowego składać zgromadzeniu wspólników sprawozdanie ze swej działalności oraz sprawozdanie finansowe.
Do bilansu likwidacyjnego należy przyjąć wszystkie składniki aktywów według ich wartości zbywczej.

Sporządzenie i złożenie sprawozdania likwidacyjnego oraz wniosku o wykreślenie spółki z rejestru
Ważną rzeczą jest sporządzenie sprawozdania likwidacyjnego oraz złożenie go wraz z wnioskiem o wykreślenie spółki z rejestru.
Zgodnie z artykułem podział między wspólników majątku pozostałego po zaspokojeniu lub zabezpieczeniu wierzycieli nie może nastąpić przed upływem sześciu miesięcy od daty ogłoszenia o otwarciu likwidacji i wezwaniu wierzycieli.
Majątek wspólników dzieli się między nimi w stosunku do ich udziałów. Umowa spółki może określić inne zasady podziału majątku.
Po zatwierdzeniu przez zgromadzenie wspólników sprawozdania finansowego na dzień poprzedzający podział między wspólników majątku pozostałego po zaspokojeniu lub zabezpieczeniu wierzycieli i po zakończeniu likwidacji, likwidatorzy powinni ogłosić w siedzibie spółki to sprawozdanie i złożyć je sądowi rejestrowemu, z jednoczesnym zgłoszeniem wniosku o wykreślenie spółki z rejestru.


Jeżeli zastanawiają się Państwo jak zamknąć spółkę to oferujemy swoją pomoc w dopełnieniu wszystkich formalności.

KOMENTARZE
  • brak komentarzy