Favore.plBaza wiedzyInformatyka i telekomunikacjaInternetSklepy internetowe

Artykuł: Jaki powinien być nowoczesny sklep online?

Dodaj zlecenie

Jaki powinien być nowoczesny sklep online?

Jaki powinien być nowoczesny sklep online?
Autor: KarolinaRoksela   |   24 maj 2021, 9:38   |   Dział: Artykuły
Kategoria: Sklepy internetowe

Zmiana nawyków zakupowych i częstsze pozyskiwanie produktów za pośrednictwem sieci zachęciły sprzedawców do rozpoczęcia przygody z e-commerce. Jednak, aby odnieść sukces na tak konkurencyjnym rynku, należy przystosować e-sklep do potrzeb i wymagań odbiorców. Jak stworzyć przyjazną dla klienta i przynoszącą zyski platformę? Poznaj najważniejsze cechy nowoczesnego sklepu internetowego.

Dlaczego warto inwestować w e-commerce, czyli korzyści z internetowego sklepu

Zbyt wysokie koszty dostawy, przyzwyczajenie do tradycyjnych kanałów sprzedaży i chęć obejrzenia produktu przed zakupem – to kluczowe czynniki, przez które 27% polskich internautów nie kupuje w sieci. Do całej reszty możesz dotrzeć dzięki nowoczesnemu sklepowi online. Nie wierzysz? Internet jest obecnie bardzo skutecznym kanałem sprzedażowym. Najnowsze statystyki pokazują również ogromny potencjał polskiego e-commerce, który jest trzynastym pod względem szybkości rozwoju rynkiem na świecie. W samym 2020 roku wartość krajowego e-handlu przekroczyła 100 mld złotych.

Według badań już 40% respondentów dokonuje zakupów online nawet kilka razy w miesiącu. Wykorzystanie takiego potencjału gwarantuje prawidłowo zaprojektowany sklep internetowy. Aby przynosił zyski i pozyskiwał nowych klientów, musi spełniać kilka ważnych cech. Dostosowana do potrzeb i wymagań użytkowników platforma stanowi podstawę do rywalizacji z konkurencją oraz klucz do sukcesu na rynku e-commerce.


Stworzymy dla Ciebie profesjonalny e-sklep, który przyciągnie klientów i będzie generował zyski. Sprawdź >>


6 najważniejszych cech dobrego e-sklepu

Sklep oparty na User Experience, czyli intuicyjność i wygoda

Podstawą tworzenia każdego sklepu online jest jego projektowanie pod kątem UX, czyli User Experience. Pojęcie to rozumiane jest jako doświadczenia użytkownika, które towarzyszą mu podczas użytkowania stron internetowych. W myśl tej zasady powstają użyteczne, wygodne, łatwe i przyjemne w przeglądaniu e-platformy. Zbudowany na tej bazie projekt będzie nie tylko czytelny i funkcjonalny, ale i uprości drogę potencjalnego klienta do dokonania zakupu.

Aby zadowolić użytkowników Twój e-sklep, powinien posiadać poniższe cechy:

Użyteczność – celem każdego sklepu online jest umożliwienie nieskomplikowanych i wygodnych zakupów. Skróceniu do minimum czasu dokonania transakcji sprzyjają prosty układ, przyciski CTA, możliwość sortowania i opisy produktów czy czytelny interfejs. Im bardziej funkcjonalne rozwiązania, tym większa szansa, że klient wróci do sklepu w przyszłości.

Intuicyjność – podstawą wprowadzenia intuicyjnych rozwiązań w sklepie internetowym jest znajomość poruszania się klientów po takich platformach. Konkretne elementy na stronie należy umieścić w odpowiednich miejscach, które łatwo znaleźć. Prosta nawigacja skraca cały proces poszukiwania produktów i dokonywania zakupów.

Dostępnośćaż 73% polskich internautów robi zakupy za pośrednictwem sieci. Strona internetowa sklepu powinna być prosta w obsłudze i dostępna dla wszystkich klientów należących do tej grupy. Warto na przykład wdrożyć w działanie e-sklepu pewne ułatwienia dla osób starszych lub niepełnosprawnych.

Atrakcyjnośćjuż po pierwszych 5 sekundach użytkownik jest w stanie podjąć decyzję, czy pozostanie na danej stronie WWW. Takie statystyki pokazują, że wygląd i estetyka odgrywają ważną rolę również w działalności sieciowej. Warto zadbać więc o design sklepu internetowego, który zachęci potencjalnych klientów do przejrzenia oferty.

Bezpieczeństwo sklepu internetowego

Nowoczesna działalność w sieci opiera się na wiarygodności i bezpieczeństwie. Dlaczego aspekt ten jest tak ważny? Niech przemówią statystyki – aż 18% ankietowanych, którzy rezygnują z zakupów online, argumentuje swoją decyzję brakiem zaufania do sklepu oraz strachem przed podaniem swoich danych i informacji potrzebnych do wykonania płatności.

Jak więc zapewnić ochronę użytkowników odwiedzających nasz e-sklep? Jednym z najskuteczniejszych sposobów jest wdrożenie certyfikatu SSL. Ten uniwersalny protokół sieciowy zabezpiecza przepływ informacji pomiędzy serwisem a przeglądarką użytkownika poprzez szyfrowanie danych. Stanowi gwarancję prawdziwości i autentyczności platformy. O tym, że dane osobowe, loginy, hasła oraz transakcje płatnicze są chronione, informuje odbiorców adres internetowy rozpoczynający się od przedrostka „https://” oraz zamknięta kłódka w zielonym pasku zadań.

Spójność i dopasowanie

Podstawą działalności w e-handlu jest spójna i precyzyjna koncepcja. Do jej efektywnej realizacji potrzebny jest plan działania oraz precyzyjnie oszacowany budżet. Aby cieszyć się z zysków, musisz jasno określić swoje cele, doskonale znać oferowane przez siebie produkty oraz wyróżnić się na tle konkurencji. Znajomość korzyści wynikających z zakupu towarów pozwala precyzyjnie wskazać własną grupę docelową.

Według badań statystycznym klientem dokonującym zakupów w sieci jest dobrze oceniająca sytuację swojego gospodarstwa domowego wykształcona osoba przed 34. rokiem życia.Takie dane mogą okazać się przydatne z punktu widzenia Twojej internetowej działalności. Wiesz na pewno, że nie możesz sprzedawać produktów dla wszystkich. Powinieneś jednak określić potrzeby i oczekiwania odbiorców proponowanej przez Ciebie oferty. Treści umieszczane na stronie e-sklepu powinny zostać dopasowane do profilu klienta. Wszystkie internetowe działania muszą być spójne, przemyślane i wytrwale realizowane.

Responsywność strony

Prawidłowe działanie sklepów online na tabletach i telefonach komórkowych jest obecnie kluczowe. Obrazują to statystyki – aż 56% aktywności na stronach e-commerce stanowi ruch z urządzeń mobilnych. Za odpowiednie wyświetlanie się strony na każdym ekranie odpowiada tzw. responsywność. Sprawia, że platforma jest czytelna, łatwa w nawigacji i usprawnia proces zakupowy klienta. Niedopasowanie portali internetowych do różnorodnych sprzętów może doprowadzić do zniechęcenia użytkownika i tym samym do opuszczenia serwisu jeszcze przed zapoznaniem się z ofertą. Cecha ta jest ważna nie tylko ze względu na odbiorcę, ale także z punktu widzenia SEO.

Szybkość ładowania

Już jedna sekunda opóźnienia powoduje wzrost niezadowolenia internautów o 16%. Każda kolejna powoduje wzrost wskaźnika odrzuceń. Dlatego też strona sklepu internetowego nie powinna ładować się dłużej niż kilka sekund. Powolny portal jest uciążliwy dla odbiorców i znacząco wpływa na konwersję. Każdemu klientowi zależy bowiem na prostych i szybkich zakupach. Dodatkowo prędkość wpływa również na optymalizację, a tym samym na pozycję w wyszukiwarce. Pamiętaj, że współczesny klient wirtualny jest niecierpliwy i ma łatwy dostęp do Twojej konkurencji.

Przejrzystość i estetyka

Średni czas pojedynczej sesji użytkownika na danej witrynie wynosi 2-3 minuty. Co ważniejsze jednak już po pierwszych 5 sekundach jest on w stanie podjąć decyzję, czy pozostanie na danej stronie, czy ją opuści i uda się pod inny adres. Jak sprawić, żeby klient pozostał dłużej na platformie naszego sklepu internetowego? Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na wygląd i estetykę e-sklepu. To właśnie te cechy ograniczają znacząco wskaźnik odrzuceń witryny.

Projekt graficzny, jego podstawowe elementy oraz kolorystyka powinny być spójne z ofertą produktową i dopasowane do rodzaju branży, a także grupy docelowej. Estetyczny design sklepu internetowego przyciągnie użytkowników, a logiczna i przejrzysta struktura zatrzyma ich na dłużej. Znacząco ułatwi to poruszanie się po witrynie i usprawni robienie zakupów. Prosty i jednolity układ graficzny nie będą rozpraszać uwagi konsumenta od oferowanych produktów. Warto zwrócić również uwagę na atrakcyjną stronę produktową z czytelnym i unikalnym contentem.


Stworzymy dla Ciebie profesjonalny e-sklep, który przyciągnie klientów i będzie generował zyski. Sprawdź >>



Sklep WWW możesz stworzyć samodzielnie lub wybrać usługi z zakresu budowania i obsługi stron. Wymienione cechy to kwestie niezbędne do zaprojektowania serwisu przyciągającego nowych klientów. Projekt powinien zostać dostosowany do potrzeb konsumentów, a platforma sprzedażowa musi ułatwiać proces zakupowy. Zanim zdecydujesz się na własny sklep internetowy, to sprawdź, od czego należy rozpocząć przygodę z e-handlem.

Źródła: Gemius Polska, E-commerce w Polsce 2020, Raport interaktywnie.com: E-commerce, Digital 2021: Poland, Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2020 r., Databox: Benchmarking Average Session Duration, WP Engine – The Power of One Second, SYMETRIA UX Sp. z o.o.

KOMENTARZE
  • brak komentarzy