Favore.plBaza wiedzyInformatyka i telekomunikacjaInternetSklepy internetowe

Artykuł: Regulamin e-sklepu. Co powinien zawierać?

Dodaj zlecenie

Regulamin e - sklepu. Co powinien zawierać?

Regulamin e-sklepu. Co powinien zawierać?
Autor: KarolinaRoksela   |   4 sie 2021, 12:16   |   Dział: Artykuły
Kategoria: Sklepy internetowe

Jest jednym z kluczowych filarów nowoczesnych stron internetowych i pozwala uporządkować każdą działalność e-commerce. Bez niego nie może istnieć żadna platforma sprzedażowa. Regulamin e-sklepu, bo o nim mowa to zbiór przepisów, który stanowi gwarancję bezpiecznej transakcji dla wszystkich stron. Przekonaj się, co należy zawrzeć w treści i jak powinien wyglądać taki dokument.

Czym jest i jakie funkcje spełnia regulamin e-sklepu?

Każdy sprzedawca internetowy jest prawnie zobowiązany do udostępnienia potencjalnemu klientowi szeregu informacji jeszcze przed zawarciem umowy sprzedaży. Część obowiązków wynikających z przepisów można zawrzeć w regulaminie sklepu online. Celem tego zbioru praw jest zapewnienie obu stronom – konsumentowi i firmie bezpiecznej transakcji. Dokument jest objęty regulacjami prawa unijnego, ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów oraz ustawą o prawach konsumenta.

Należy pamiętać, że brak regulaminu w przypadku strony sprzedażowej może zostać odebrany jako naruszenie zbiorowych interesów klientów i ukarany karą pieniężną. Platformy e-handlowe to bowiem nie tylko sprzedaż, ale również świadczenie usług drogą elektroniczną. Umiejętnie sporządzony dokument pozwala uporządkować ponadto całą działalność e-commerce. Służy przede wszystkim do regulowania komunikacji z konsumentami oraz opisania struktury e-sklepu. W ten sposób odbiorcy mogą zaznajomić się z zasadami, na jakich działa firma.


Stworzymy dla Ciebie profesjonalny e-sklep, który przyciągnie klientów i będzie generował zyski. Sprawdź >>


Co powinno znaleźć się w regulaminie sklepu internetowego?

Wiemy już, że e-sklepy świadczące usługi drogą elektroniczną muszą bezpłatnie udostępnić regulamin swoim klientom przed zawarciem umowy sprzedaży. W prawie znajdziemy ponadto przepisy dotyczące treści takich dokumentów. Żaden z aktów normatywnych nie reguluje jednak jednolitego wyglądu zbioru. Informują one wyłącznie o pewnych kategoriach, które należy zawrzeć, tworząc regulację – są to m.in.:

Zapisy dotyczące firmy i sklepu online

W pierwszej części regulaminu e-sklepu warto przedstawić ogólną i krótką charakterystykę przedsiębiorstwa i platformy sprzedażowej oraz wyczerpujący opis przygotowanej dla klientów oferty (usług i produktów). Bardziej szczegółowe kwestie warto poruszyć na firmowej stronie internetowej.

Zasady przeprowadzania transakcji w e-sklepie

Kluczowa część regulaminu, która obejmuje najważniejsze dla klientów informacje. Kategoria zawiera zapisy dotyczące: możliwych metod płatności i ich terminów, koszty i sposoby dostawy towarów, warunków i możliwości reklamacji, odpowiedzialności sprzedającego za produkt lub usługę, polityki zwrotów czy odstąpienia od umowy.

Kwestie techniczno-informatyczne

W regulaminie sklepu internetowego należy zawrzeć informacje o minimalnych wymaganiach sprzętowych (hardware i software), które są konieczne do zrealizowania transakcji. Warto również przedstawić instrukcję rejestracji i logowania na stronie.

Treść obejmująca ochronę danych osobowych

W tej części regulaminu należy przedstawić wszystkie kwestie związane z ochroną danych osobowych, czyli dobrze każdemu znanym – RODO. Muszą się więc tutaj znaleźć kluczowe informacje odnoszące się do przetwarzania danych klientów. Można dodać ponadto zapisy o polityce prywatności.

W regulaminach platform sprzedażowych możemy znaleźć również zasady korzystania ze e-sklepu, postanowienia ogólne i końcowe oraz zapisy wynikające ze specyfiki danej branży. Przygotowanie dokumentu wymaga więc odpowiedniej wiedzy i doświadczenia. Warto zapoznać się również z treściami, które w takim zbiorze praw nie powinny się znaleźć – są to przede wszystkim tzw. klauzule niedozwolone.

Jak pokazują badania, błędy w regulaminach dotyczą nawet 30% polskich sklepów internetowych. Jednym z najpopularniejszych są wspomniane już niedozwolone klauzule. W taki sposób określane są zapisy sprzeczne z dobrymi obyczajami i przede wszystkim przepisami prawa konsumenckiego. UOKiK prowadzi rejestr tego rodzaju przewinień, który można znaleźć pod tym linkiem. Adnotacje nakładające na klientów dodatkowe obowiązki, wyłączające odpowiedzialność sprzedającego lub narzucające miejsce rozpatrywania sporów mogą zakończyć się karą pieniężną czy kontrolą państwowych organów.

Jak powinien wyglądać i gdzie publikować regulamin e-sklepu?

W świetle prawa najważniejszą cześć regulaminu stanowią punkty dotyczące klientów. Zadaniem twórcy dokumentu jest przedstawienie tych treści w sposób przejrzysty i czytelny. Z tego powodu często stosowany jest podział na rozdziały i podrozdziały. Należy wykorzystywać zrozumiały dla konsumenta język, aby mógł on bez specjalistycznej wiedzy zinterpretować poszczególne zapisy. Musimy unikać również przeładowania tekstu fachowymi terminami czy fragmentami ustaw. Jednym z najczęściej pojawiających się błędów w polskim e-commerce jest kopiowanie fragmentów lub całości regulaminu innego sklepu internetowego – tego z całą pewnością należy unikać.

Każdy klient powinien mieć swobodny dostęp do zasad działania platformy sprzedażowej. Choć nadal wielu sprzedawców online nie stosuje się do tej zasady, to dokument powinien zostać udostępniony w co najmniej dwóch miejscach: na stronie internetowej sklepu (np. w stopce lub jednej z zakładek portalu) oraz podczas zamawiania produktu lub usługi (jako punkt do zaakceptowania).

Czy warto skorzystać z generatora regulaminów?

Regulamin e-sklepu może być zmieniany tylko w uzasadnionych przypadkach. Jedną z takich sytuacji jest nowelizacja prawa np. przepisów dotyczących konsumentów. Konieczność spełnienia obowiązków informacyjnych może okazać się zbyt wymagającym zadaniem dla przedsiębiorców nieposiadających w tej kwestii doświadczenia. W takich sytuacjach można skorzystać z dwóch opcji: generatorów dokumentów lub prawników.

Na rynku znajdziemy zarówno darmowe, jak i płatne generatory regulaminów e-sklepów. Warto przed skorzystaniem z ich usług sprawdzić, czy mają dobre opinie wśród przedsiębiorców i czy są zaktualizowane pod kątem nowych przepisów. To świetne rozwiązanie dla firm, które prowadzą sprzedaż w mniej skomplikowanych pod względem prawnym branżach. Jeśli dysponujesz bardziej wymagającym asortymentem, to zainwestuj w pomoc wykwalifikowanego prawnika.

Regulamin e-sklepu wraz z materiałami związanymi z RODO stanowi podstawę działalności sprzedażowej online. Zapoznaj się z pozostałymi filarami nowoczesnej platformy e-commerce.

Źródła: https://www.rzetelnyregulamin.pl/pl/jak-stworzyc-regulamin-sklepu-internetowego

KOMENTARZE
  • brak komentarzy