Favore.plBaza wiedzyInformatyka i telekomunikacjaInternetTworzenie stronPozycjonowanie (SEO)

Artykuł: Core Web Vitals, czyli jak Google ocenia strony WWW?

Dodaj zlecenie

Core Web Vitals, czyli jak Google ocenia strony WWW?

Core Web Vitals, czyli jak Google ocenia strony WWW?
Autor: KarolinaRoksela   |   2 lis 2021, 10:22   |   Dział: Artykuły

Google wciąż udoskonala działania swojej wyszukiwarki. Nie od dziś wiadomo, że przy pozycjonowaniu stron WWW bierze pod uwagę doświadczenia użytkowników podczas korzystania z witryny. W połowie 2021 roku wprowadziła przełomowe zmiany w rankingach, które dotyczą jakości serwisu, czyli Core Web Vitals. Poznaj nowe wskaźniki i sprawdź, jak je mierzyć.

Czym są Core Web Witals?

User Experience, czyli po prostu doświadczenie użytkownika, to suma wrażeń, które towarzyszą odbiorcy podczas korzystania ze stron internetowych. Dobry UX to nie tylko projekt przyjazny dla klienta, ale również nieustanne śledzenie zmian oraz trendów i ich szybkie wprowadzanie. Ten ważny dla Google czynnik rankingowy, zyskał w ostatnim czasie na znaczeniu. A to wszystko dzięki Core Web Vitals.

Wdrażana od połowy tego roku zmiana jest częścią nowej aktualizacji wyszukiwarki – Page Experience. Wraz z nią pojawiły się czynniki, które mają pomóc poprawić wydajność witryn internetowych. Core Web Vitals, czyli określane po polsku jako Podstawowe Wskaźniki Internetowe mają pomóc w zbadaniu doświadczeń internautów w zakresie ładowania strony oraz jej dostępności w trakcie i po wczytaniu.

Nowe i ustandaryzowane metryczki Google mają pokazać, na co należy zwrócić największą uwagę podczas projektowania stron internetowych, by te mogły plasować się na wysokich miejscach w wynikach wyszukiwania. Im bardziej przyjazna dla użytkowników witryna, tym algorytm ocenia ją wyżej. Wśród ważnych elementów wyróżniamy: szybkość ładowania, bezpieczeństwo (np. posiadanie certyfikatu SSL) oraz responsywność (przystosowanie do różnych urządzeń).



Wykonaj darmowy audyt strony i popraw jej widoczność w wyszukiwarce. Wykonaj teraz>>



Kluczowe czynniki internetowe – jakość strony na pierwszym miejscu

Nie od dziś wiadomo, że strona internetowa powinna być przystosowana do urządzeń mobilnych. Podstawą jej działania jest również odpowiednia ochrona oparta o brak złośliwego oprogramowania i certyfikat SSL. Zrezygnowanie z pełnoekranowych i irytujących reklam, które utrudniają dostęp do treści to zaś sposób na poprawę User Experience. Jak się okazuje, zaproponowane przez Google wskaźniki dotyczą przede wszystkim trzech atrybutów:

• stabilności wizualnej (Visual Stability),
• interaktywności (Interactivity),
• ładowania strony (Loading).

Każdy ze wskazanych czynników ma bezpośredni związek z doświadczeniami użytkownika. Do Core Web Vitals zaliczamy:

1. Wskaźnik LCP

Lagrest Contentful Paint określa pomiar czasu ładowania witryny WWW. Odnosi się do największego elementu na stronie – zazwyczaj jest to baner, wideo lub zdjęcie. Za poprawny wynik uznaje się wczytywanie serwisu maksymalnie w 2,5 sekundy. Gdy ta granica zostaje przekroczona, to wzrasta ryzyko, że użytkownik opuści portal. Potwierdzają to badania – aż 40% internautów opuszcza stronę, która ładuje się dłużej niż 3 sekundy.

2. Wskaźnik FID

First Input Delay określa opóźnienie przy pierwszym działaniu. Co to znaczy? Celem wskaźnika jest zmierzenie czasu od pierwszej interakcji internauty z odwiedzaną przez niego witryną do momentu reakcji przeglądarki na jego działanie. Użytkownik może nacisnąć przycisk lub kliknąć w link. Wynik w granicach 100 milisekund uważa się za optymalny. Rezultat o wartości 300 milisekund i więcej wymaga dużych zmian na stronie.

3. Wskaźnik CLS

Ostatni ze wskaźników Core Web Vitals, czyli Cumulative Layout Shift mierzy stabilność wizualną danej strony internetowej. Szacuje więc częstotliwość sytuacji, gdy internauci spotykają się z nieoczekiwanymi zmianami układu witryny np. nie są w stanie kliknąć w wybrany przycisk, ponieważ zmienia on swoje położenie. Wyniki ponad 0,1 wymagają mniejszych i większych poprawek w tym zakresie. Warto przy tym zaznaczyć, że okienka pop-up nie są wliczane do wskaźnika.

Sposoby mierzenia Core Web Vitals

Wiesz już, co oznaczają poszczególne wskaźniki. Jednak, aby uzyskać potrzebne wyniki, musimy sprawdzić serwis pod kątem Web Core Vitals. Jak się okazuje, istnieją dwa sposoby na poznanie CLS, FID i LCP.

Pierwsza z opcji opiera się na danych laboratoryjnych. Można je uzyskać poprzez zestaw narzędzi przygotowany przez Google: PageSpeed Insights, Chrome UX Report, Search Console, Chrome DevTools, Lighthouse, Web Vitals Extension. Ponadto warto również skorzystać z audytu SEO, który poza wskaźnikami CWV wskaże również inne atrybuty analizowanej strony internetowej. Wyniki posłużą poprawie witryny i zbudowaniu lepszej widoczności w sieci.

Drugi sposób na badanie wskaźników to gromadzenie tzw. danych zgromadzonych. Wyniki uzyskuje się na podstawie zachowań użytkowników na stronie internetowej. Choć jest to opcja zdecydowanie mniej precyzyjna, to ma bardziej naturalny charakter. Dzięki niej możesz wychwycić mankamenty czy błędy, których nie są w stanie wyłapać narzędzia.

Najlepiej stosować regularnie obie metody, aby osiągnąć optymalny wynik w kolejnych testach SEO i budować swoją pozycję w wyszukiwarce Google.

Inne wskaźniki wydajności Core Web Vitals

Do podstawowych i najważniejszych wskaźników internetowych możemy zaliczyć LCP, FID oraz CLS. Ich wprowadzenie nie stanowi jednak rewolucji w marketingu w wyszukiwarkach, ponieważ algorytm łączy w sobie wiele stosowanych wcześniej przez specjalistów SEO oraz Google mierników szybkości stron WWW. Wydajność witryny określa się również poprzez następujące czynniki:

TTFB (Time To First Byte) – określa czas reakcji serwera od wysłania zapytania przez internautę do otrzymania pierwszego bajta odpowiedzi;
FCP (First Contentful Paint) – wskazuje szybkość renderowania elementów DOM (m.in. obrazów), czyli pierwszego contentu na stronie.
Speed Index – mierzy średni czas wyświetlania treści witryny internetowej podczas jej ładowania;
Page Performance Scores – udostępnia wynik wydajności serwisu mierzony w skali od 0 do 100;
TBT (Total Blocking Time) – podaje czas, w jakim strona reaguje na określone dane wejściowe internauty;
TTI (Time To Interactive) – informuje o czasie potrzebnym do pełnej interaktywności witryny internetowej.

Co ciekawe, pozytywny wpływ na ostateczny wynik poszczególnych wskaźników będą miały znane nam już wcześniej rozwiązania. Może okazać się, że część z nich już została nawet wprowadzona na Twojej stronie. Core Web Vitals i ich wejście w skład algorytmu Google jest więc w wielu przypadkach przede wszystkim okazją, aby przyjrzeć się swoim witrynom i wprowadzić zmiany, które zwiększą komfort ich użytkowania przez internautów.

A więcej o stronach przyjaznych dla użytkowników przeczytasz pod tym linkiem.

Źródło: WP Engine – The Power of One Second


KOMENTARZE
  • brak komentarzy