Co jest potrzebne do programowania w assemblerze - Niezbędny jest kompilator np. MASM od Microsoftu, edytor tekstu i debugger. Jednak wygodnie jest korzystać z rozbudowanego środowiska VisualStudio 2008, które obejmuje wszystko, a nawet więcej niż postulujemy na nasze niewielkie potrzeby. Wypada teraz przybliżyć dlaczego Assembler? Dużo osób pewnie już słyszało, że programy napisane w języku Assembler znane są z tego, że są małe i rychłe. Posiadają takie cechy , ponieważ mają taki kod, jaki zrobimy, a nie taki jak kompilator przełoży, nie mają także zbędnych bibliotek. Pisząc program za pomocą Assemblera programista assembler poznać może jak funkcjonuje procesor, jak program jest stworzony i inne rzeczy o których nie wie programator na przykład Javy. Dlatego każdy szanujący programista baz danych powinien poznać przynajmniej fundamenty Assemblera. Do programowania w Assemblerze nieodzowna będzie na pewno wiedza o 2 dodatkowych systemach liczbowych (oprócz dziesiętnego) tj. binarny, szesnastkowy. Opiszę teraz krótko te dwa systemy: • binarny (dwójkowy): podstawą systemu są dwie cyfry: 0 i 1. w systemie tym działa komputer. Jest w tym programie zapisywany kod programu, • szesnastkowy (heksadecymalny): fundamentem systemu są cyfry od 0 do 9 oraz litery A-F (w sumie szesnaście znaków). To wszystko w temacie systemów, jak ktoś chce może przeczytać coś więcej o nich, a także przyuczyć się je ręcznie przeliczać. Jednakowoż programując szybciej i wygodniej jest przeliczać systemy za pomocą kalkulatora.