Co jest potrzebne do pisania programu w assemblerze - Niezbędny jest kompilator np. MASM od Microsoftu, edytor tekstu i debugger. Jednak wygodnie jest korzystać z rozbudowanego środowiska VisualStudio 2008, które obejmuje praktycznie wszystko, a nawet więcej aniżeli postulujemy na nasze niewielkie wymagania. Wypada teraz napisać dlaczego Assembler? Dużo ludzi pewnie już słyszało, że programy napisane w języku Assembler słyną są z tego, że są małe i rychłe. Posiadają takie cechy , ponieważ posiadają taki kod, jaki stworzymy, a nie taki jak kompilator przetłumaczy, nie mają także zbędnych bibliotek. Pisząc program w Assemblerze programista assembler poznać może jak działa procesor, jak program jest zbudowany i szereg innych rzeczy o których nie ma pojęcia programista np. Javy. Dlatego każdy dbający o reputację programista baz danych powinien zgłębić co najmniej podstawy Assemblera. Do pisania programów w Assemblerze przydatna będzie na pewno wiedza o 2 dodatkowych systemach liczbowych (prócz dziesiętnego) tj. dwójkowy, heksadecymalny. Opiszę teraz krótko te dwa systemy: • binarny (dwójkowy): podstawą systemu są dwie cyfry: 0 i 1. w systemie tym działa komputer. Jest w nim zapisywany kod programu, • szesnastkowy (heksadecymalny): podstawą systemu są cyfry od 0 do 9 oraz litery od A do F (w sumie 16 znaków). Jest to wszystko na temat systemów, jak ktoś chce może doczytać coś więcej o nich, a zarazem przyuczyć się je ręcznie kalkulować. Jednak pisząc programy szybciej i wygodniej jest przeliczać systemy przy pomocy kalkulatora.