Posiadacze domów w blokowiskach czy też czynszówkach zazwyczaj nie zawracają sobie myśli sprawami wywozu śmieci. Opłata za to świadczenie zawarta jest w na bieżąco płaconym przez nich czynszu. Osiedla zaopatrywane są w odpowiednie kontenery oraz pojemniki, z których dowolny domownik może dowolnie używać. Właściciele dzierżawy sami muszą zatroszczyć się o wywóz śmieci z przynależnych do nich posesji. W pojedynkę ustalają formalności sprzężone z tym faktem. Spróbujmy zatem przeanalizować, jak prezentuje się sprawa wywozu śmieci z terenu dzierżawy, jakie trzeba mieć zaświadczenia, jak wiele to kosztuje oraz gdzie poszukiwać odpowiednich przepisów. Właściciele posiadłości zobligowani są do zawarcia porozumienia z firmą zajmującą się wywozem odpadów. Kontrakt taki podpisuje się w filii firmy, najczęściej w punkcie obsługi klienta. Przy podpisywaniu umowy konieczne są pisma potwierdzające uprawnienie do dysponowania nieruchomością, z której będą wywożone odpady. Nabywcy instytucjonalni muszą przedstawić dowody rejestracyjne firmy albo instytucji. Kontrakt zazwyczaj zawierana jest na czas bezterminowy. Czas wypowiedzenia kontraktu wynosi jeden pełen miesiąc. Porozumienie określa zarazem obowiązki przedsiębiorstwa zajmującej się wywozem odpadów, jak i obowiązki właściciela posiadłości korzystającego z jej świadczeń. Zakazane jest umieszczanie w pojemnikach stojących na obszarze nieruchomości odpadów innych niż komunalne, dla przykładu: drewna, gruzu budowlanego, złomu, gorącego popiołu. Wywóz gruzu, gałęzi, kamieni, ziemi, pozostałości z budowy albo remontu, szkła okiennego oraz nieczystości wielkopowierzchniowych jest uznawany, jak odrębne zamówienie oraz wyliczany zgodnie z obowiązującym w firmie cennikiem.