Czego potrzebujemy do programowania w assemblerze - Niezbędny jest kompilator np. MASM od MS, program do pisania tekstu i debugger. Jednakże wygodnie jest skorzystać z rozbudowanego środowiska VisualStudio 2008, które obejmuje praktycznie wszystko, a nawet więcej aniżeli potrzebujemy na nasze niewielkie wymagania. Wypada teraz przybliżyć dlaczego Assembler? Dużo ludzi pewnie już słyszało, że programy napisane w języku Assembler słyną są z tego, że są małe i szybkie. Są takie , gdyż posiadają taki kod, jaki stworzymy, a nie taki jak kompilator przełoży, nie mają również niepotrzebnych bibliotek. Programując w Assemblerze programista assembler pozna jak działa procesor, jak program jest stworzony i inne rzeczy o których nie wie programator na przykład Javy. Dlatego każdy szanujący programista baz danych jest zobowiązany poznać przynajmniej podstawy Assemblera. Do programowania w Assemblerze niezbędna będzie zapewne wiedza o dwóch dodatkowych systemach liczbowych (oprócz dziesiętnego) tj. dwójkowy, heksadecymalny. Opiszemy teraz w skrócie te dwa systemy: • binarny (dwójkowy): fundamentem systemu są dwie cyfry: 0 i 1. W tym systemie działa komputer. Jest w nim rejestrowany kod programu, • szesnastkowy (heksadecymalny): podstawą systemu są cyfry od 0 do 9 i litery od A do F (w sumie 16 symboli). Jest to wszystko na temat systemów, jeśli ktoś chce może doczytać co nie co więcej o nich, a zarazem nauczyć się je ręcznie przeliczać. Jednakowoż programując szybciej i bardziej komfortowo jest przeliczać systemy przy pomocy kalkulatora.