Co jest potrzebne do programowania w assemblerze - Potrzebny nam kompilator np. MASM od Microsoftu, program do pisania tekstu oraz debugger. Jednak wygodnie jest korzystać z wielofunkcyjnego programu VisualStudio 2008, które zawiera wszystko, a nawet więcej aniżeli potrzebujemy na nasze niewielkie wymagania. Wypada teraz przybliżyć dlaczego Assembler? Wiele osób zapewne już zdążyło się dowiedzieć, że programy napisane w Assemblerze znane są z tego, że są niewielkie i rychłe. Są takie , gdyż posiadają taki kod, jaki zrobimy, nie natomiast taki jak kompilator przełoży, nie posiadają także zbędnych bibliotek. Programując za pomocą Assemblera programista assembler pozna jak funkcjonuje procesor, jak program jest zbudowany i szereg innych rzeczy o których nie ma pojęcia programista na przykład Javy. Wobec tego każdy szanujący programista baz danych jest zobowiązany poznać co najmniej podstawy Assemblera. Do programowania w Assemblerze przydatna będzie zapewne wiedza o dwóch dodatkowych systemach liczbowych (prócz dziesiętnego) takich jak binarny, szesnastkowy. Opiszę teraz krótko te dwa systemy: • binarny (dwójkowy): fundamentem systemu są dwie cyfry: 0 i 1. W tym systemie działa komputer. Jest w tym programie zapisywany kod programu, • szesnastkowy (heksadecymalny): podstawą systemu są cyfry 0-9 i litery A-F (w sumie szesnaście symboli). Jest to wszystko w temacie systemów, jak ktoś chce może przeczytać co nie co więcej o nich, a zarazem przyuczyć się je ręcznie przeliczać. Jednakowoż pisząc programy szybciej i bardziej komfortowo jest przeliczać systemy przy pomocy kalkulatora.