 
                                Podstawy rachunkowości.
Definicja rachunkowości oraz podstawowe pojęcia z zakresu rachunkowości.
   1. Zasady, funkcje, struktura, cechy rachunkowości.
   2. Podstawy prawne rachunkowości. Ustawa o rachunkowości i rozporządzenia wykonawcze do ustawy.
Dokumentacja zdarzeń gospodarczych.
   1. Dowody księgowe- charakterystyka i klasyfikacja.
   2. Obieg dowodów księgowych.
Księgi rachunkowe.
   1. Pojęcie i charakterystyka ksiąg rachunkowych ( dziennik, księga główna, księgi pomocnicze, inwentarz,
   2. zestawienie obrotów i sald kont księgi głównej oraz sald kont pomocniczych).
   3. Zasady i techniki prowadzenia ksiąg rachunkowych.
   4. Poprawianie błędów w zapisach księgowych.
Organizacja rachunkowości.
   1. Dokumentacja opisująca zasady (politykę) rachunkowości.
   2. Inwentaryzacja- pojęcie, zasady, rodzaje, metody i terminy.
Ustalanie, rozliczanie i ewidencja różnic inwentaryzacyjnych.
   1. Funkcjonalna kontrola wewnętrzna.
Bilans. Aktywa i pasywa.
   1. Struktura i charakterystyka majątku przedsiębiorstwa oraz źródeł jego finansowania.
   2. Aktywa trwałe i obrotowe.
   3. Kapitał własny i obcy.
   4. Inwentarz i bilans - układ oraz zasady sporządzania.
Rachunek zysków i strat. Koszty i przychody.
   1. Pojecie kosztów i przychodów.
   2. Przychody i koszty działalności operacyjnej.
   3. Przychody i koszty pozostałej działalności operacyjnej.
   4. Przychody i koszty finansowe.
   5. Straty i zyski nadzwyczajne.
   6. Zasady ustalania wyniku finansowego.
   7. Rachunek zysków i strat - zasady sporządzania w wariancie porównawczym i kalkulacyjnym.
Zasady ewidencji zdarzeń gospodarczych.
   1. Konto księgowe- pojęcie i klasyfikacja.
   2. Pionowy i poziomy podział oraz łączenie kont.
   3. Ewidencja syntetyczna i analityczna.
   4. Ewidencja operacji gospodarczych na kontach bilansowych.
   5. Ewidencja operacji gospodarczych na kontach wynikowych.
   6. Konta pozabilansowe - charakterystyka.
Rzeczowe aktywa trwałe oraz wartości niematerialne i prawne.
   1. Środki trwałe, wartości niematerialne i prawne- pojęcie, struktura, charakterystyka.
   2. Wycena bieżąca i bilansowa.
   3. Ewidencja środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.
   4. Amortyzacja bilansowa i podatkowa.
   5. Środki trwałe w budowie- ich ujęcie i ujawnienie.
Inwestycje.
   1. Pojecie, charakterystyka i ewidencja inwestycji.
   2. Inwestycje krótko- i długoterminowe.
Aktywa pieniężne- charakterystyka.
   1. Środki pieniężne w kasie i na rachunkach bankowych.
   2. Inne środki pieniężne.
   3. Inne aktywa pieniężne.
Rozrachunki.
   1. Rozrachunki- klasyfikacja, istota , wycena, ewidencja.
   2. Należności krótko- i długoterminowe.
   3. Zobowiązania krótko- i długoterminowe. Rezerwy na zobowiązania.
   4. Rozrachunki krajowe oraz wyrażone w walutach obcych( ustalenie różnic kursowych).
   5. Rozrachunki wątpliwe i sporne , odpisy aktualizujące należności.
Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń oraz innych świadczeń na rzecz pracowników.
   1. Wynagrodzenia - istota, struktura, dokumentacja ( lista płac).
   2. Ewidencja rozrachunków z pracownikami z tytułu wynagrodzeń.
   3. Ubezpieczenia społeczne oraz inne świadczenia na rzecz pracownika.
   4. Rozrachunki z ZUS z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne.
   5. Rozrachunki publiczno-prawne z tytułu płaconych przez płatnika zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych- elementy.
   1. Inne rozrachunki z pracownikami.
   2. Zasady tworzenia i wykorzystania Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.
Rachunkowość obrotu materiałowo-towarowego.
   1. Materiały i towary- określenie ,rodzaje, dokumentacja.
   2. Zasady wyceny materiałów i towarów- wycena przychodu i rozchodu.
   3. Ewidencja materiałów i towarów.
   4. Odchylenia od cen ewidencyjnych materiałów i towarów i ich rozliczanie.
   5. Ewidencja reklamacji.
   6. Rozrachunki z tytułu Vat, Ustawa o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym-elementy.
Kapitały ( fundusze) własne.
   1. Kapitały ( fundusze) własne w różnych jednostkach gospodarczych.
   2. Ewidencja kapitałów własnych.
Rachunek kosztów - koszty podstawowej działalności operacyjnej.
   1. Koszty działalności - pojęcie, istota i klasyfikacja.
   2. Układ rodzajowy i kalkulacyjny kosztów.
   3. Ewidencja i rozliczanie kosztów.
   4. Zmiana stanu produktów.
   5. Rozliczanie międzyokresowe kosztów.
   6. Rozliczanie międzypodmiotowe kosztów.
   7. Podstawy kalkulacji kosztów.
Wyroby gotowe i usługi.
   1. Wyroby gotowe i półfabrykaty.
   2. Usługi wykonane.
   3. Ewidencja, dokumentacja, wycena.
   4. Odchylenia od cen ewidencyjnych wyrobów gotowych i ich rozliczanie.
Przychody z podstawowej działalności operacyjnej.
   1. Przychody ze sprzedaży.
   2. Ewidencja przychodów ze sprzedaży.
   3. Koszt wytworzenia produktów na własne potrzeby jednostki.
Przychody i koszty działalności operacyjnej.
   1. Pozostałe przychody i koszty operacyjne - charakterystyka.
   2. Ewidencja pozostałych przychodów i kosztów operacyjnych.
   3. Wynik ze zbycia nie finansowych aktywów trwałych.
Przychody i koszty finansowe.
   1. Przychody i koszty finansowe- charakterystyka.
   2. Ewidencja przychodów i kosztów finansowych.
   3. Wynik ze zbycia inwestycji.
   4. Ustalenie wysokości, ujęcie oraz ujawnienie różnic kursowych.
Zyski i straty nadzwyczajne.
   1. Zyski i straty nadzwyczajne- charakterystyka i ewidencja.
   2. Wyniki zdarzeń nadzwyczajnych.
Ustalenie wyniku finansowego.
   1. Ustalenie wyniku finansowego w wersji porównawczej i kalkulacyjnej.
   2. Przejście z wyniku finansowego brutto do wyniku podatkowego.
   3. Obowiązkowe obciążenie wyniku finansowego.
Ogólne zasady opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych i podatkiem dochodowym z działalności gospodarczej osób fizycznych.
   1. Ustalenie wyniku finansowego netto.
Sprawozdanie finansowe.
   1. Zasady sporządzania sprawozdania finansowego.
   2. Bilans.
   3. Rachunek zysków i strat -wariant porównawczy i kalkulacyjny.
   4. Informacja dodatkowa obejmująca wprowadzenie do sprawozdania finansowego oraz dodatkowe informacje i objaśnienia.
   5. Badanie i zatwierdzanie sprawozdań finansowych.
Sporządzanie deklaracji podatkowej VAT-7 oraz deklaracji ubezpieczeniowych ZUS-DRA i ZUS-RCA.




 - średnia ocen: 4,5 na 5 (liczba ocen: 8)
 - średnia ocen: 4,5 na 5 (liczba ocen: 8)